Connect with us

Persoon

Raied lagastavad päris-Hiiumaa vaadet

Urmas Paet on rahul uuenenud parvlaeva­liiklusega, murelikuks teevad teda suured lageraielangid ja liiga kõrge kütuse­hind, mis saareelu kalliks teeb.
Euroopa Parlamendi liige Urmas Paet esines Reformi­erakonna Hiiumaa piirkonna­organisatsiooni aastakoosolekul, pidas avaliku loengu Tuuru majas ja jõudis paar päeva olla ka pere Kalana suvekodus. Pikemaks saab ta saarele jääda juuli teises pooles, kui algab puhkus. “Seekord olen ma siin sellepärast, et mõtlesin, et pakun nii endale kui Hiiumaa inimestele võimaluse arutada natuke maailma ja Euroopa asju, Eesti asju ka sealjuures,” selgitas Paet. Tuuru majas peetud sisukal loengul oli kuulajaid vaid tosinkond, enamasti RE Hiiumaa piirkonna liikmed.
Küsimusele, miks need teemad inimesi ei huvita, pakkus Paet kaks põhjust: suvel sattuvadki paljud sündmused samale ajale, tihti arvatakse ka, et Brüsselis või USAs toimuv meid ei mõjuta ja me ise asjade käiku mõjutada ei saa. Paet kinnitas, et Euroopas toimuva mõju jõuab meile, ehkki viivitusega. Küsimus ongi selles, et kõik need mõjud ei pruugi olla meile positiivsed. “Parem on ikkagi teada, milleks võib-olla tuleb valmis olla, mida saame ise teha, vaadates kõiki neid arenguid ja turbulentse, mis praegu Euroopas ja maailmas on. Need mõjutavad meid ka.”
Laevaühendus parem, langid liiga suured
Hiiumaa suvekodu on Paetide perel olnud seitse aastat. Urmas Paet ütleb, et selle ajaga on saarel üht-teist silmaga nähtavalt muutunud – osa asju paremaks, osa halvemaks.
“Paremaks on muutunud parvlaevaühendus, mis on kindlamal alusel, kui see oli mõni aasta tagasi – järje­korrateemaline stress on vähenenud,” kiitis Paet. Ka saare kaubandus- ja teenindus­võimalusi on mõnevõrra juurde tulnud, kuigi tema silmis miinusena on kõik see koondunud Kärdlasse. Samuti on mõned teed paremaks ja korda tehtud.
Negatiivseid asju on ka ja üks neist seotud metsaraiega. “Pilt kohtades, kus sa oled harjunud hoopis teist­suguse vaatega, nii-öelda päris Hiiumaaga, on tänaseks raie tõttu ära lagastatud ja neid lanke kahetsusväärselt tekkib aina juurde,” ütles Paet. “Pilt, mis avaneb pärast puude mahavõtmist, see on ikka kole ja selliseid pilte tekkib aina juurde ka siinsamas Kõpu poolsaarel.” Emotsionaalselt ja tunnetuslikult on need langid tema meelest liiga suured.
“Ja mis mind selle juures häirib, on see, mis ka sel kevadel ilmsiks tuli – hoolimatus selle muu elu suhtes, mis on selles metsatukas, mida parasjagu maha võetakse,” lisas Paet. “Raie korraldamine lindude pesitsusajal ja siis pärast see tuim ükskõiksus – võtame selle metsa maha ja meid ei huvita, kas seal keegi veel elab või pesitseb või mis seal parasjagu toimub. Ma olen väga kurb, et sellist suhtumist nii palju on ja inimestel, kel sellega tegelevad, on ükskõik. Teisalt need, kes on selleks seatud, peaksid minu meelest palju jõulisemalt sekkuma, et selliseid asju pidurdada ja takistada.”
Kütuseaktsiis mõjutab
Probleemiks, mis lahendust vajab, nimetas ta seda, et elu saarel käib ainult kolmel suve­kuul ning püsielanike arv väheneb. Saarele töökohtade loomisel võiks tema arvates abi olla sellest kui ümber vaadata maksud. “Minu meelest oleks see täiendav motivatsioon ka omavalitsusele, kui näiteks osa tulust sõltub ka sellest, kas tema enda territooriumil on töökohti või ei ole,” pakkus Paet.
Ta lisas, et peab silmas just väikeseid ja keskmise suurusega ettevõtteid, aga ka kohalikke inimesi, keda tuleks julgustada kohalikku ettevõtlust arendama. “Oluline osa on kohalike inimeste riskijulgusel, motivatsioonil, kapitalil – kas sul on raha, et neid asju käima lükata. Nii et kui vaadata ettevõtjaid, kes keerulistes oludes on võtnud selle riski ja hoolimata kõigest siin ikkagi tegutsevad, siis müts maha nende ees – nad väärivad väga suurt tunnustust selle eest.”
Kui alkoholiaktsiisi kasv ehk tema arvates hiidlasi nii palju ei mõjuta, siis kütuse­aktsiisi mõju on tuntav. “Eestis on mootorikütuste hind üle Euroopa keskmise, samas elatustase ei ole üle keskmise ja kaugemates piirkondades nagu Hiiumaa mõjutab kütuseaktsiis kõike,” selgitas ta.
Veel ühe saareelu parandava investeeringuna pakkus ta, et laiemaks tuleks ehitada maanteeosa Tallinnast Ristini, mis on väga oluline nii Hiiumaa kui Saaremaa jaoks, samas tiheda liiklusega, kurviline ja ohtlik.

Veel lugemist:

Uudised

Septembris Käina kandis sadu astelpajupõõsaid tühjaks teinud Hiiumaa karu kadus pildilt üsna kohe peale seda. Seevastu novembris tuli aga Saaremaalt teade, et seal on...

Ahto ilmajutud

Paistab, et lumesajud on möödas (vähemasti mõneks ajaks) ja teatepulga võtab kalendrile kohaselt üle kevad. Tagasilööke veel talve suunas kindlasti tuleb, kuid see nädal...

Digileht

Hiiu Leht 29. märtsil Kas karu kolis Saaremaale? Hiiumaa soovib 2-eurosele mündile Kärdla koolist Soome professoriks Toomas “Tuut” Tross :Milleks meile on vaja teatrit?...

Persoon

Elu oleks võinud minna nii, et Annekatrin Kaivapalu õpetaks võib-olla tänagi Hiiumaal lastele eesti ja soome keelt nagu ta seda pea kümme aastat ka...