Ei möödu vast nädalat, kui mõnes suures meediakanalis ei esineks keegi inimene, kellel Hiiumaa kirjaga pusa seljas. Rääkimata siis Hiiumaast endast, kus avalikus ruumis ei pane keegi taolise kirjaga riideeset enam tähelegi, see on juba nii tavaline. Tihti saab kuulda lugusid, kuidas ühes või teises maailma otsas võõrad inimesed üksteisega rääkima hakkavad ainuüksi sellepärast, et kellelgi on särgi rinnal või mütsil kiri „Hiiumaa“.
Hiiumaa Tarbijate Ühistu juht Kaja Antons arvab enda sõnul igal aastal, et nüüd on inimestel Hiiumaa kirjaga toodete ostmisest isu täis ja tellitud kaup jääb lattu. Kuid seni on kõik ikkagi lõppenud sellega, et laod on tühjad ja tuleb veel puudugi. „See suvi oli jälle täiesti ulme,“ ütles Antons ja lisas, et lisaks suvele on teine müügi tipphetk jõulud.
Hiiumaa Tarbijate Ühistu ostujuht Kersti Vesilind, kes Hiiumaa kirjaga toodetega tegeleb, loetleb, et kõige minevam kaup on pusad ja t-särgid. Lisaks kruusid, rätikud, kotid ja muud suveniirid.
Kokku on kuue aastaga müüdud üle 32 000 eseme ehk siis piltlikult öeldes on igal hiidlasel kodus vähemalt kolm taolise kirjaga eset. Päris nii lood ei ole, kuid peamiselt turistide arvele Hiiumaa kirjaga meenete ostmist ka panna ei saa. Antonsi sõnul ostavad kindlasti palju suvehiidlased, kes justkui vajavad saarega seda sidet. Ostetakse ka kingituseks ja teada on vähemalt üks vanaema, kes oma mandril elavale lapselapsele Hiiumaa kirjaga asju ostab. Kaja Antons ütleb, et korendusaiast inspireeritud logoga riideid kannavad inimesed igas vanuses. Ta toob näiteks hiidlastest korvpallurid, kes hea meelega kodukandi nime rinnal kannavad.
Kokku on kuue aastaga müüdud üle 32 000 eseme ehk siis piltlikult öeldes on igal hiidlasel kodus vähemalt kolm taolise kirjaga eset.
Brändi algus ulatub aastasse 2018, mil Piret ja Margus Kastein selle ideega välja tulid. Uus bränd võitis disainiauhindu ning nii tekkiski mõte seda ka meenetele panna. Kersti Vesilind meenutab, et alguses olid vaid valged ja mustad t-särgid, mida müüdi pikka aega. Brändi stiil nägi ette, et rohkelt värve üldse kasutada ei tohigi, kuid vaikselt hakati ikkagi erinevaid värve kasutama ning lõpuks läks tooteportfelli sisu oma teed. Vesilind ütleb, et mõni inimene lausa ootab uusi värve. Toodete värvide kohta uuritakse ka klientidelt tagasisidet.
Kaja Antons ja Kersti Vesilind tunnistavad, et disaini lennukas areng ja Hiiumaa identiteedi osaks saamine on neilegi olnud üllatus, kuid järelikult tehti õige asi õigel ajal ja õigesse kohta. Antons ütleb, et suur roll on väga õnnestunud disainil. „Peab olema ilus asi, muidu seda ju ei ostetaks,“ sõnab Antons. Teine pluss on tema sõnul see, et emaettevõttel Coop Hiiumaal on kauplusi üle saare, kus oma tooteid saab müüa. Lisaks on Köögi ja Pagari logo inimestel kogu aeg silme ees ja sellega harjunud. Olgu see siis tootepakenditel, pinkidel kõikide Coop Hiiumaa kaupluste ees või näiteks Tormi Konsumi juures asuvas Pagarite pargis maamärgina.
Hiidlased sattusid pusadega õnneks ka lainesse, kui kogu Eestis hakkas kohapõhiste kirjadega riiete müük hoogsalt kasvama. Vaikselt on see hakanud taanduma, kuid mitte Hiiumaal.


