Kärdla koolis alustasid sel aastal õpetajatena Karin Kokla, Kadri Toming ja Kairi Kruusaauk. Muu hulgas seob neid asjaolu, et esimene haridus polnud neist kellelgi õpetaja-ametiga seotud. Karin õppis juristiks, Kadri keskkonnakorraldajaks ja Kairi ärijuhiks. Hiiu Leht andis neile ette mõned märksõnad õpetajate päeva mõtiskluseks.
Kadri Toming
Õpetajaks saamine
Õpetajaamet ei tulnud minuni kohe lapsepõlves – ma ei ole alati teadnud, et soovin olla õpetaja, see teadmine saabus alles gümnaasiumi lõpus. Juba noorest east saadik pean ma väga lugu teatrist ja muusikast – seetõttu oli minu nooruspõlveunistuseks, et minu tulevane amet oleks kuidagi seotud kultuuriga. Lisaks olen ma alati loodusega tihedalt seotud olnud ning seetõttu oli üks valikutest peale gümnaasiumiõpinguid, minna õppima keskkonnakorraldust.
Pika endasse vaatamise järel osutus valituks siiski õpetaja eriala
Pika endasse vaatamise järel osutus valituks siiski õpetaja eriala, sest olles õpetaja, saan ma tegelikult olla osake kõigist neist erialadest, mille üle on mul väga hea meel. Õpingute kõrvalt Tallinna Ülikoolis töötasin ma pikalt konsultandina ilumaailmas ning olen olnud ka lastelaagrites kasvataja. Peale magistrikraadi omandamist asusin tööle õpetajana.
Hea õpetaja
Hea õpetaja on see, kes peab oma tööd armsaks ja teeb seda rõõmuga. See positiivsus ja eeskuju kandub edasi ka õpilastesse ning kolleegidesse. Hea õpetaja püüab näha igas õpilases head ning annab talle võimaluse areneda. Õpetajaamet nõuab tihtipeale päeva jooksul rohkem energiat ja panustamist, kui ühel inimesel esmapilgul pakkuda on – seepärast on kindlasti ülimalt oluline, et õpetaja enda n-ö tass oleks täis või vähemalt üle poole, et see headus ja rõõm õpetada püsiks.
Mälestus kooliajast
Kooliajast meenuvad mulle esimesena minu armsad sõbrad, kes on siiani minu elus väga olulisel kohal. Lisaks lõputud vahetunnid, mis sai veedetud kooli bändiruumis, näitering ning mälumängud kooli sööklas. Kõige eredamalt on meeles ägedad (ja heas mõttes isegi veidi hullumeelsed) ettevõtmised, millega mõned õpetajad olid nõus kaasa tulema, nad uskusid meie idee õnnestumisse – sellega aitasid nad luua mälestusi kooliajast, mis siiani naeratuse suule toovad.
Kõige eredamalt on meeles ägedad (ja heas mõttes isegi veidi hullumeelsed) ettevõtmised, millega mõned õpetajad olid nõus kaasa tulema
Esimene kuu
Minu esimene kuu Kärdla koolis on möödunud lennates – töiselt ja täis toredaid emotsioone. Olen saanud kogeda palju soojust ja mõistmist. Tunnen, et mind on väga hästi vastu võetud. Rõõm on, et Kärdla koolis on niivõrd uuenduslik ja palju erinevaid võimalusi pakkuv töökeskkond, õpetajale on antud võimalus areneda ning ellu viia kihvte ideid.
Noored õpetajaks
Õpetaja-ameti valikul võiksid märksõnadeks olla motiveeriv palk, tugev ja toimiv tugisüsteem koolis ning kindlasti ka koormus, mis ei murra. Lisaks vajaks õpetajaamet positiivsema kuvandi loomist – seda just meedias. Tihti saame lugeda artikleid ja kuulda lugusid, et midagi on justkui pidevalt halvasti. Palju vähem kajastatakse seda, mis on hästi. See, et ühes ametis saab iga päev ise kasvada ja areneda ning olla kellelegi teerajajaks, on ju lihtsalt imeline.
Karin Kokla
Õpetajaks saamine
Lõpetasin Tartu Ülikooli juristi diplomiga ja see andis mulle paljudeks aastateks tööd erinevates riigiametites. Viimasel viiel aastal on üha enam võlunud mõte tööpäevadest, mis oleks seotud rohkem inimeste kui dokumentidega ning aasta tagasi vormus see otsuseks, suunduda uuesti õppima, seekord aineõpetajaks. Sisseastumisavaldust kirjutades kõhklesin paari eriala vahel, lõpuks sai määravaks varem omandatud kõrgharidus, mis haakus ajaloo ja ühiskonnaõpetusega. Konkursil läks hästi ja õpingud algasid tempokalt. Tegelik karjääripööre tundus olevat määramatus, tahaks öelda, et ohutus kauguses: ei osanud ma sel hetkel küll arvata, et õpetajana alustan juba esimese magistriaasta möödudes.
Hea õpetaja
Hea õpetaja hoolib oma õpilastest ja kolleegidest. Empaatia, mis sõnaraamatu järgi tähendab osadustunnet teise inimesega, aitab läbi nii parematest kui halvematest päevadest. Head õpetajat võiks iseloomustada ka uudishimu elu vastu.
Head õpetajat võiks iseloomustada ka uudishimu elu vastu.
Mälestus kooliajast
Minu enda kooliaeg oli meeleolukas: värvikad õpetajad ja toredad klassikaaslased. Jagus palju erinevaid huvitegevusi ja saime õpilastena koolielu korralduses palju kaasa rääkida. Esimesena meenub ikka midagi eristuvat: talvised „soome kelgu” kuhjad koolimaja ees; sügisel klassiraha teenimiseks kolhoosi veoauto kastis porgandikoristusele sõit – peale koolipäeva lõppu muidugi; suvel tuli rohida kooliaeda ja korjata ravimtaimi. Olulised olid kaaslased ja suhtekapital kogu edasiseks eluks.
Esimene kuu
Elumuutus on olnud väga suur nii töö sisu kui keskkonna osas. Oma õpilastele tunde ette valmistades pean jõudma valmis ka enda koolitöödega – ajaplaneerimine tekitab veel ärevushetki. Rõõmu pakuvad õpilased ja kolleegid on väga toetavad, uues koolihoones kujunes esimesest koolipäevast peale rahulik ja asjalik töörütm.
Noored õpetajaks
Õpetaja elukutse väärtustamine peab olema prioriteet number üks. Viimase 30 aastaga on ühiskonnas muutunud paljud väärtused ja selle sees ka õpetaja roll: muutunud on õpilaste, lapsevanemate, juhtkonna ja kolleegide ootused. Noore haridustegelase preemia laureaat Andres Juur on hoiatanud vaimupimeduse saabumise eest: tarkus ei ole väärtus, õpetaja ei ole autoriteet, teadlased on veidrikud. Seda vaimupimedust saame ära hoida ainult meie ise – õpetajaametile oma hoiakute ja hinnangute andmisega.
Seda vaimupimedust saame ära hoida ainult meie ise – õpetajaametile oma hoiakute ja hinnangute andmisega.
Teine probleem on tasustamine. Ei loe ainult palganumber, tähtsam on võrdlus töötundidega, mis selle väljateenimiseks kuluvad. Eesti õpetaja tööpäev peaks kaasaegse õpikäsituse järgi olema loov ja vaheldusrikas: lisaks tunniandmisele mahub töötundide sisse enesearendus, koostöö kolleegidega, mitmekesiste õppimiskohtade loomine, aktiivõppe meetodid, õppematerjalide koostamine ja kindlasti veel üht-teist. Eesmärk on õige ja vaimustav, aga tegelikkuses ollakse sellest veel kaugel.
Õnneks on asjad muutumas, sest pedagoogidel on toimunud korralik palgatõus, õpetajakoolituses tõusis erialastipendium ja selle saajate hulk, suurendati vastuvõtukohtade arvu. Selle tulemusena kasvas õpetaja-erialadele sisseastunute arv märkimisväärselt. Tõsi, pedagoogide puudus ei vähene veel niipea, aga esimesed tõsiseltvõetavad sammud õpetaja elukutse väärtustamiseks on riik teinud viimase aasta jooksul.
Kairi Kruusaauk
Õpetajaks saamine
Õpetaja amet on minu teadlik valik. Unistasin sellest juba keskkoolis, aga elul olid teised plaanid. Lõpetasin Inglismaal Birminghamis bakalaureuse hoopis ärijuhtimises. Töötasin aastaid personalijuhina ja juhatajana, kuid ka selle ameti juures oli mu lemmikosa uute töötajate väljakoolitamine. Kui olin kolinud tagasi Eestisse, siis mu isa helistas ning ütles, et mu kunagine põhikool otsib inglise keele õpetajat. Küsis, kas ma ei tahaks proovida. Olen alati valmis uusi asju proovima ning nii ma väljakutse vastu ka võtsin. Teadsin kohe, et see on see, mida teha tahan. Peale otsust, et tahan jääda ja olla õpetaja, käisin pedagoogikakursusel ning olen hetkel magistriõppes võõrkeele õpetaja erialal.
Hea õpetaja
Hea õpetaja on see, kes innustab last olema parim versioon sellest, kes ta hetkel olla saab – mitte ainult ainealaselt, vaid ka inimesena.
Mälestus kooliajast
Õpetajad, kes mulle on sügava mulje jätnud, on mu põhikooli ajast Merike Vahtramäe, saksa keele õpetaja ning Mare Maasik, minu kunagine klassijuhataja ning matemaatika õpetaja. Nad on tugeva iseloomuga naised, kelle tunnis oli alati kord.
Esimene kuu
Hiiumaa on võrratu. Õpilased on vinged. Huvitavaid seiku on olnud küll, aga need on sellised situatsiooninaljad või -hetked, mis edasi rääkides pole enam see.
Hiiumaa on võrratu. Õpilased on vinged
Noored õpetajaks
Suurem tugi õpetajatele, mitte ainult alustavatele. Ma olen väga tänulik Kärdla kooli juhtkonnale, kes on minus tekitanud tunde, et olen koolis hoitud ja väärtustatud. Ning see on üks olulisemaid asju minu jaoks. Alustavad õpetajad saavad kogenumatega iga kuu kokku ning räägime oma muredest ja rõõmudest – hakkab kergem, tekib uusi ideid. Õpetaja-ametis on probleeme, murekohti, mida nii lihtsalt parandada ei saa. Seega ei too ma neid eraldi välja, aga kui peale õpilaste motiveerivad ka kolleegid ja juhtkond, ma arvan, et siis on asi juba väga hästi.