Kanada riik müüs maha ligi 15 aastat tagasi Saaremaa Laevakompaniilt ostetud praami Ahelaid, mis nüüd tituleeriti Eestist pärit lootusetuks roostehunnikuks.
Pärast kaheksa aasta ja 20 miljoni Kanada dollari kulutamist laeva remondiks andis Kanada provintsi Newfoundland ja Labrador valitsus alla ja müüs nüüd Nonia nime kandva laeva vaid 76 000 dollari eest enampakkumise korras, vahendas Postimees Kanada ajalehte National Post. 43 m pikkune laev on praegu St Mary lahes, kus uus omanik seda lammutab, et teha sellest ujuvplatvorm.
Laev ehitati 1986. aastal Riias. Kuni 1999. aastani sõitis see Ahelaiu nime all, siis ostis Newfoundlandi ja Labradori valitsus selle 1,2 miljoni euro eest.
Kanada ametnikud arvasid optimistlikult, et laev on sõidukorras pärast suhteliselt lihtsat moderniseerimist, milleks kulub kaks aastat ja 1,7 miljonit eurot. Siiski kulus laeva merekõlbulikuks muutmiseks hoopis viis aastat ja rohkem kui 11 miljonit eurot.
Isegi pärast seda jätkusid probleemid: Nonia tüür andis otsad 2007. aastal, kolm aastat hiljem oli pardal tulekahju, mis hävitas laeva elektrisüsteemi jättes laeva lühikeseks ajaks merele triivima. Samal aastal vajas laev remondiks veel kuuekohalist summat, kuna oli provintsi kirderannikul saanud jääkahjustusi. 2007. aastal levisid kuuldused, et praami remont seiskus, sest töötajad ei saanud aru venekeelsest hooldusõpetusest, mis oli kirjutatud väga tehnilises vene keeles.
Mullu juulis tuvastasid Kanada transpordiinspektorid, et laeva remondiks on vaja kulutada veel 9 miljonit dollarit. Endise transpordiministri Paul Davise sõnul otsustas valitsus tol hetkel, et ei kuluta rohkem raha kurikuulsale praamile. National Posti andmetel kulutati vahetult enne seda laeva remondiks veel 3 miljonit dollarit. Tänavu veebruaris teatas provintsivalitsus, et Nonia võetakse liinilt maha.
Laeva uue omaniku Miller Shippingu president Pat Miller rääkis ajalehele National Post, et Nonia muutus nii suureks rahaliseks koormaks, kuna oli täis nõukogudeaegset vananenud tehnikat.
Leht märkis, et paljudele vigadele vastukaaluks oli laeval erakordselt tugev laevatekk, mis võimaldas transportida Nõukogude liidu tanke. Milleri sõnul sobib see oma tugeva teki tõttu hästi ka ujuvplatvormiks.
NP/PM/HL