Hiiu halulaeva ehitusel peetakse praegu pausi, seni pani ehituse eestvedaja Ain Tähiste kokku laevaehitusteemalise näituse ja ootab nüüd kutseid saare koolidesse.
Näitus koosneb kümnest stendist, millel tutvustatakse saare kuulsamaid laevaehitajaid, laevaehituskohti, esimest Eesti laeva Suursadamas ehitatud Hiomad, mis purjetas ümber Kap Hoorni, Eesti kõigi aegade kõige ilusamat purjelaeva Tormilind, laevatüüpe, halulaeva jms.
Koos näitusega on Tähiste nõus läbi viima ka laevaehituse ja purjetamisteemalise kodulootunni.
Nii näituse kui halulaeva ehitamise eesmärgiks on äratada noorte hiidlaste huvi laevaehituse ja purjetamise vastu, et taastada hiidlaste kunagised laevaehitus- ja meresõiduoskused.
Sõukruvi paari kuu pärast paigas
Hiiu halulaevale, mis poolvalmina seisab Suuresadama ellingus, koguti annetuskeskonnas Hooandja detsembris-jaanuaris annetusi sõukruvi ja selle kinnituste soetamiseks. 92 hooandjat annetasid tähtajaks 6887 eurot. Neist suurimad olid kaks, üks 2000 ja teine 1000 euro kanti.
Hooandjast laekus kokku ligi 700 eurot rohkem, kui oli seatud eesmärgiks. Tähiste ütles, et see raha läheb laeva ehitamiseks. “Asju, mida on vaja osta ja teha, on veel päris palju,” nentis ta. “Kulub ära kõik ja jääb veel puudugi – laeva valmisehitamiseks on raha vaja veel kõvasti,” rääkis Tähiste ja tänas kõiki toetajaid.
Sõukruvi ostu toetajaid oli rohkemgi, 200 ringis, osa neist tegi annetuse otse MTÜ Halulaev, osa Hiidlaste Koostöökogu pangakontole, osa laekus toetusostudest jõululaadalt.
Tähiste arvas, et sõukruvi saab paika paari kuu pärast. “Me ei saanud seda tellida enne, kui oli teada, et meil see raha on ja nüüd sõltub tarnijast, kui kiiresti ta selle toob,” selgitas Tähiste.
Sõukruvi tootja on Vetus, hiidlastele vahendab selle Baltic Workboats. 1964. aastal Rotterdamis asutatud Vetus on maailma suurimaid lõbusõidu- ja väikeste kaubalaevade mootorite, generaatorite jm tehnilise varustuse tootjafirma, Baltic Workboats Saaremaal tegutsev laevaehitusfirma.
Puurivad 2,5 m pikkuse augu
Sõukruvi paigaldavad meie laevaehitajad ise, appi kutsutakse Muhu uisu või Emajõe lodja ehitajad. “Selle tööga tuleb olla väga täpne, aga õnneks, kui puurimine peaks viltu minema, siis puiduga on nii, et alati saab panna punni ette ja uue augu puurida. See on päris keeruline väljakutse, aga neid puurimisi on enne tehtud ja küllap me sellega hakkame saame,”oli Tähiste optimistlik.
Nimelt on vaja sõukruvi veovõlli toru paigaldamiseks väga täpselt puurida ahtritäävi sisse kahe ja poole meetri pikkune auk, mille läbimõõt 7 cm.
Vikipeedia selgitab, et tääv ehk vannas on laeva pikitalastiku eriti tugev osa, mis on laevakiilu pikenduseks kiilust pardani vööris (laevaninas, vööritääv) ja ahtris (tagaosas, ahtritääv). Täävide külge kinnituvad laeva pardaplangutuse otsad.
Neljalabaline sõukruvi, mis halulaevale paigaldatakse, on 70sentimeetrise läbimõõduga ja valmistatud pronksist. “See on jõukruvi, mitte kiiruse peale” selgitas Tähiste.
Teha on veel palju
Kui sõukruvi paigas, on laeva juures ikka veel väga palju teha. “Muidugi me tahaks juba laevaga sõita, aga see ei tule niimoodi, sõrmega nipsu lastes,” nentis Tähiste. Praegu kolm-neli laevaehitajat, kes tavaliselt halulaeva juures ametis, puhkavad, kuid varsti kuulutatakse välja avalik töötuba ja sinna on kõik appi oodatud. “Tahame hakata laevakeret triivima,” selgitas Tähiste.
Laevamööblit teeb praegu Haapsalu kutsehariduskeskuse mööblitisleri eriala õppiv OÜ Prosper Line praktikant Karel Hiius. Halulaeva kreemikasvalged purjed, mis Ahvenamaal õmbles valmis Jouni Lahdenpera, üks Põhjamaade tunnustatumaid purjeõmblejaid, on vaja veel ära tuua. Veel on tegemata laeva tekiehitused.
Kaljase, mida hiidlased enne sõda küttepuudeveoks kasutasid ja halulaevaks hüüdsid, emapuu langetati neli aastat tagasi, 27. veebruaril 2010 Kärdlas. Ain Tähiste hinnangul on laeva valmimiseks vaja veel kaks aastat tugevat ja järjepidevat tööd ning üksjagu raha.
Halulaeva ehitamise eestvedajad on MTÜ Halulaev liikmed: Ain Tähiste, Marek Rätsep, FIE Dan Lukas, FIE Ats Aug, OÜ Abermex ja MTÜ Hiiu Purjelaeva selts, millel u 40 liiget.
MTÜ Halulaev on kaljase ehitamiseks saanud toetust LEADER-programmist laeva puitmaterjali varumiseks ja esmatöötluseks, purjekomplekti, jooksevtaglase ja vaierite soetamiseks, jõuseadme ostmiseks, Halulaeva veebilehe ja meenekomplekti loomiseks ning teemakohaste õpi- ja töötubade korraldamiseks. MTÜ Hiiu Purjelaeva selts sai toetust halulaeva ehitusprojekti teostatavusanalüüsiks.
Nelja aasta jooksul on LEADER-programm panustanud 71 000 eurot ennesõjaaegsete puulaeva ehitustraditsioonide taaselustamiseks Hiiumaal.