Kehtiv jäätmeveo ainuõiguse leping lõpeb 1. aprillil ja uue vedaja selgumiseni hakkab olmejäätmete veol kehtima nn vaba turu põhimõte. Sisuliselt hakkab kõik toimuma nii, nagu kolm aastat tagasi.
Mõneks ajaks kindlaid veopäevi pole ning kui jäätmekonteiner saab täis, tuleb jäätmevaldajal endal tellida jäätmeveo litsentsi omavalt ettevõttelt konteineri tühjendamine.
Hiiumaal on neid praegu kaks: OÜ Hiiu Autotrans ja AS Eesti Keskkonnateenused. Saare nappide jäätmekoguste puhul, umbes 100 tonni kuus, ja ilmselt suhteliselt lühikeseks ajaks, vaevalt, et rohkem jäätmevedajaid teenust pakkuma tuleb.
Eks oma head ja vead ole nii korraldatud kui vabaturu põhimõttel toimival jäätmeveol.
Prügi ei teki kuupäevade järgi ja kui konteinerit tühjendati kindla kuupäeva, mitte täituvuse järgi, juhtus nii mõnelgi, et konteiner oli veel pooltühi, kui auto juba kohale vuras. Esialgu polnud haruldased ka tühiarved juhtudel, kui jäätmetekitajaid suvekodus polnudki.
Samas polnud ka harvad korrad, kui konteineri kaas ei läinud enam kinni, sest prügikast ajas üle ääre. Siis sai natuke kallima hinna eest muidugi lisaveo tellida.
Korraldamata jäätmeveol on ka varjuküljed – eks mõned vastutustundetud kodanikud hakkavad teiste arvel kokku hoidma ja veavad oma prügi lukustamata jäätmekonteineritesse, topivad pakendikonteineritesse, kuhu need sugugi ei sobi, või viskavad hoopis metsa alla.
Üks on kindel: 1. aprilliks omavalitsused uut vedajat ei leia ja kuidagimoodi tuleb see aeg üle elada. Paljudele aga paistab vabaturg päris hästi sobivat. Hiiu Leht tegi minikallupi ja kümnest küsitletust vastasid kõik, et nad kutsuksid hea meelega endale prügiauto alles siis, kui konteiner täis saab.
Vedajafirma valimisel ütlesid nad, et määravaks saab hind, aga enamasti eelistati Hiiumaa oma ettevõtet OÜ Hiiu Autotrans.
7. märts 2014.