Connect with us

Uudised

Uude alajaama kakk enam sisse ei pääse

Teisipäeval avati Saare­maal pidulikult üle miljoni euro maksnud Leisi alajaam, mis peaks tagama kindlama elektrivarustuse kõigile Hiiumaa majapidamistele ja Põhja-Saaremaa klientidele.
Viimati juhtus 2016. aasta juulis, et Leisi alajaamas toimunud rikke tõttu oli terve Hiiumaa tund aega vooluta. Tollal vastas võrguettevõte päringule, et Leisi alajaama kahest trafost üks oli seoses alajaama renoveerimisega töörežiimist väljas ja teise välja­lülitumine põhjustas elektrikatkestuse.
Nüüd rääkis Elektrilevi alajaamade osakonna juhataja Karl Selgmäe, mis tollal tegelikult juhtus. Nimelt lendas täpselt sel ajal, kui elektrikud teist trafot remontisid, töös olevale trafole üks kakk ja lühistas selle.
Kui varem olid alajaama seadmed sh trafod n-ö vabas õhus ning neid oli terve platsi­täis, siis kaasaegne alajaam mahub kõik sisse ühte, mitte eriti suurde hoonesse. See hoone on nii hermeetiline, et sinna ei pääse ei ükski kakuline ega näriline, kes samuti juhtmeid kahjustada võiks. Ka traforuumi põrand on ehitatud nii, et isegi kui mõlemast trafost peaks õli maha jooksma, siis loodust saastama ei pääse sealt tilkagi.
Nüüd on veel uuendamata liin Leisist mereni, kust kaablid mööda merepõhja edasi Hiiumaa poole kulgevad.
Lähiaja investeeringud
Elektrilevi võrguehituse juht Kristo Külljastinen esitles kahe saare senitehtud investeeringuid ja avas plaane. Hiiumaal on viimastel aastatel investeeritud 2,48 miljonit eurot, lähima viie aasta jooksul on kavas investeerida veel 3,44 miljonit eurot.
SEnitehtusi suurim on Käina alajaam ehitusmaksumusega 1,45 miljonit eurot (2017), Käina-Kärdla 35(110)kilovoldisesse liini 660 000 eurot (2017-2018), eelnevatel aastatel uuendati Käina-Kassari keskpingevõrku ja Lauka-Viskoosa liini.
Lähiaastate suurim investeering, 2 miljonit eurot tehakse Kärdla alajaama uuendamisel (2021–2022). Juba järgmisel aastal algab Emmaste alajaama ümberehitus – kulud 917 000 eurot. Sel aastal alustati ja järgmisel aastal lõpetatakse Käina-Heltermaa liini uuendus, tööde maksumus 396 000 eurot ja samal perioodil läbib uuendus­kuuri ka Kärdla-Sõpruse liin, mille tööde hinnaks 127 000 eurot.
110kilovoldi valmidus peaaegu olemas
Eelmine Leisi alajaam valmis pool sajandit tagasi. Uue, 1,04 miljonit eurot maksnud alajaama ehitas AS Leonhard Weiss Energy. Alajaam sai valmis juba suvel, piduliku avamisega oodati kuni valmib ka Valjala alajaam. Selgus, et sugugi kõiki alajaamu ei avata nii pidulikult.
Objektijuhid Marek Uuemaa ja Karl Selgmäe tutvustasid külalistele põhjalikult alajaama. Jaama üleandmise lepingu allkirjastasid Kristo Külljastinen Elektrilevi ja Marek Uuemaa ehitaja poolelt.
Hiiu Lehele rääkis Selgmäe, et käis viimati Hiiumaal Käina alajaama ehitamas ning varsti hakkab ehitama Emmaste alajaama ja Kärdla-Käina liini.
Valmidus tuua Hiiumaale 110kilovoldine elektriliin on tema sõnul sisuliselt olemas maikuust, vaid üks jupp liini Käina pool on veel tegemata. “Me ei saa seal isolaatoreid vahetada, sest peame liini tummaks tegema ja siis oleks Hiiumaa päris ilma vooluta,” selgitas Selgmäe. “Tuleb ehitada teine liiniahel, aga põhimõtteliselt on juhtmete läbilaskevõime olemas.”
Hiiumaa on ainus Eesti maakond, kuhu 110kilovoldine põhivõrk ei jõua.

Veel lugemist:

Uudised

Eelmisel nädalal Kärdla osavalla vanema kohalt vabastatud Aivar Viidik soovis naasta volikogusse ja osaleda tänasel (neljapäev -toim) volikogu istungil, kuid valimiskomisjon ei taastanud veel...

Uudised

Pioneeripataljon ehitab maikuus toimuva Kevadtormi õppuse käigus Jõeranna küla elanikele silla, mis küla kaks poolt uuesti kokku liidab. Sildade ja teede ehitamine kaitseväe jõududega...

Intervjuu

Hiljuti avaldatud sõidueksami sooritamise statistikast lähtub, et kõige väiksem tõenäosus sõidueksamist läbi kukkuda on Kärdlas. Kärdlas on esimese korraga eksami ärategijaid 86%, Eesti viletsaim...

Uudised

Eile, 18. aprilli õhtul leidis taaskord aset iga-aastane Jüriöö teatejooks, kuhu kokku oli võistlema tulnud 27 võistkonda. Teatejooks toimus Kärdla Kooli, Hiiumaa Gümnaasiumi ja...