SA Hiiumaa Sadamad suurendas teistkordses ehitushankes tööde eeldatavat maksumust 215 000 euro võrra, seejuures tööde mahtu vähendades.
Jaanuari lõpus välja kuulutatud riigihanke eeldatavaks maksumuseks on 965 000 eurot ilma käibemaksuta, mis on 29 protsenti kõrgem kui oli mullu sügisel läbi viidud hankes. Tookord jäi hankeleping sõlmimata, kuna kolm pakkumust, mis esitati, ületasid kõik sihtasutuse rahalisi võimalusi.
Hiiumaa vallavolikogu eelarve- ja majanduskomisjonis ütles sihtasutuse juhataja Liina Härm, et kõik kolm pakkumust olid suurusjärgus 1,8 miljonit eurot. Interreg Est-Lat programm, mille toel Kalana jahisadama töid tehakse, rahastab sadama ehitust 783 000 euro ulatuses.
Kolm stsenaariumit
Peale esimese hanke pakkumiste saamist oli Härmi sõnul sihtasutusel valida kolme stsenaariumi vahel.
Esiteks – loobumine kogu ettevõtmisest. See oleks tähendanud ilmajäämist 665 000 eurost investeeringutoetusest, juba tehtud kulutustest ehituse ettevalmistusteks ja koondatud pädevusest. Kaasnenud oleks oluline mainekahju ning projekti elluviimine lähiaastatel oleks ebatõenäoline.
Teine variant oli projekti minimaalne kärpimine. Sel puhul oleks vaja olnud leida suur hulk lisaraha, et sõlmida ehitusleping esimese hanke mahus u 1,8 miljonit eurot. Kuna tegu oli läbirääkimistega hankemenetlusega, oleks saanud muuta süvendussügavust, mis oleks vähendanud maksumust hinnanguliselt 250 000 eurot. Lisaraha vajadus oleks seega jäänud suurusjärku 750 000 eurot.
Kolmas variant oli projekti maksimaalne kärpimine – nii palju, kui toetuse andja reeglid ja ehitustehnilised võimalused lubavad, et vähendada ehituskulu ning lisaraha vajadust miinimumini. See eeldas uue hanke läbiviimist, aga annab kokkuhoidu hinnanguliselt u 400 000 eurot ja lisaraha vajadus väheneb u 600 000 euroni.
Sihtasutuse nõukogu, olles pidanud nõu omavahel, asjatundjatega ja vallavalitsusega, otsustas edasi minna kolmanda variandiga. Sel puhul jääb uue hanke lõpptulemus hinnanguliselt suurusjärku 1,3–1,4 miljonit eurot ja tuleb leida lisaraha hinnanguliselt 600 000 eurot. Sellest kuni 100 000 eurot loodab sihtasutus saada täiendavalt samast Interreg Est-Lat meetmest. Puuduoleva 500 000 euro katteks palub sihtasutus täiendavat toetust Hiiumaa vallalt.
Kärpeid 400 000 euro eest
Liina Härm ütles, et kõige suurema kokkuhoiu annab süvendussügavuse vähendamine, säilitades hilisema lisasüvenduse võimaluse – hinnanguline kokkuhoid 200 000 eurot. Teeninduskai väljaehitamine osaliselt, ainult slipi ulatuses, võimaldab hoida kokku 70 000 eurot. Ka ühest ujuvkaist loobumine vähendab tööde maksumust ligi 70 000 eurot. Tankla väljaehitamata jätmine annab kokkuhoidu 55 000 eurot, lootus on mõne teise meetme toel selleks raha leida, kuna tankla on selles regioonis äärmiselt vajalik. Lisaks saavat kokku hoida veel muid, väiksemaid kulusid.
Sadamahoonet ega muid ehitisi Kalana jahisadamasse praegu ei tule – nendest on loobutud juba varem. Esmavajalike sadamateenuste pakkumine plaanitakse lahendada esimestel aastatel koostöös kohalike ettevõtjatega.
Kui võrrelda seekordse hanke kirjeldust eelmisega, siis on vahe üksnes ühes sõnas. Sel korral on ehitustööde riigihanke eesmärgiks Kalana jahisadama süvendus ja ümberehitustööd, mille tulemusel valmib kaasaegsetele nõuetele vastav ujuvkaidega jahisadam.
Ehitusprojektiga on ette nähtud lõunamuuli rajamine ja selle kindlustus, raudbetoonist slipi ehitus, raudbetoonelementidest teeninduskai ehitus ning ühe ujuvkailiini paigaldamine. Süvendatakse faarvaater (kanal) ning sadama akvatoorium.
Eelmisel korral oli kõik muu sama, kuid pakkumusi oodati kolmele ujuvkailiinile. Ühe ujuvkai hankimist lubas siis toetada MTÜ Hiiukala.
Kalana jahisadama uue ehitushanke pakkumuste esitamise tähtaeg on 22. veebruar. Kui sõlmitakse leping, siis ootab hankija, et tööd saavad valmis kaheksa kuuga, kusjuures kolme kuu jooksul – 15. juunist kuni
15. augustini on ehitajal keelatud teha ehitusalal mürarikkaid töid, mis häiriksid piirkonnas liikuvaid ja majutatavaid turiste.