Jälgi meid
Tüür bänner

UUDISED

Edukamad kooliõpilased olümpiaadidel

erakogu
Lastekaitsepäeval tegid põhikoolilõpetajad algust viimase koolikatsumisega – algas eksamite aeg. Kuni 8. klassi õpilaste jaoks kõlab viimane koolikell juba 6. juunil, gümnaasiumi­õpilaste jaoks on eksamid läbitud ja ees ootab lõpuaktus. Sel puhul on sobilik vaadata tagasi lõppevale õppeaastale, saatjaks edukate õpilaste tulemused olümpiaadidel ja ainevõistlustel, sh ühe õpilase eriti silmapaistvad saavutused.
Andres Sõmeri saavutused Hiiu Leht on ka varem kirjutanud Kärdla põhikooli kaheksanda klassi õpilasest Andres Sõmerist, kes mitmes õppeaines suure­päraseid tulemusi näidanud, kuid siin­kohal põhjalikum ülevaade sel õppeaastal saavutatust.
Nii on Andres taganud koha, esindamaks Eestit septembris I Euroopa juunioride informaatika­olümpiaadil. Õppides alles põhi­koolis, tuli ta vabariigis gümnaasiumi­õpilaste arvestuses seitsmendale kohale. Põhi­kooliõpilastele mõeldud infor­maatikaviktoriinil Kobras oli ta teine, tema juhendajaks on õpetaja Helis Roosimaa.
Silmapaistva tulemuse tegi ta ka matemaatika võistlusmängul Känguru, kus 7.–8. klasside arvestuses kogus maksimumpunktid. Täpselt samamoodi läks ka aineolümpiaadil, olles sellega üks kahest 8. klassi õpilasest vabariigis.  Lõppvooru selles vanuseklassis ei korraldata. Küll teenis Sõmer 9. klassi arvestuses kolmanda järgu diplomi. Andrese matemaatika­õpetajaks on Anneli Salumaa.
Geograafiaolümpiaadil teenis Andres Sõmer õpetaja Hannes Simuste juhendamsel üheksanda koha.
Andres ise ütleb, et tema suur huvi loodus- ja reaal­ainete vastu tuleneb tõenäoliselt geenidest, aga oma osa on ka kodusel kasvatusel.
“Pärast teise klassi lõppu õpetas isa mulle ja mu õele Pascali keeles programmeerimist,” meenutas Sõmer. Seejärel osales ta teaduskooli kursustel “Programmeerimise algtõed” ja “Programmeerimine keeles PHP”. “Sellest ajast on programmeerimine mulle külge jäänud,” selgitas infotehnoloogiahuviline noormees.
Samas, pääsemine Euroopa juunioride informaatika­olümpiaadile tuli noormehe jaoks, kes kahe aasta eest osales pranglimise maailma­meistrivõistlustel, üllatusena.
Senistest ainevõistluste tulemustest peab Andres hinnalisemateks informaatika­olümpiaadil saavutatud teist kohta gümnaasiumiarvestuses, aga ka klass vanemate ehk üheksandike arvestuses matemaatika kolmanda järgu teenimist.
Noormees ei salga, et selleks, et tippu jõuda, tuleb teha tööd. Tublisti tööd. Ehk harjutada. “Kõige rohkem aega läheb pranglimisele. Selleks, et pranglimises tipus olla, tuleb enne võistlusi igapäevaselt treenida,” räägib Andres Sõmer, kes kooli kõrvalt on igal aastal ka Tartu ülikooli teaduskooli kursustest osa võtnud.
Samas koormust ta liiga suureks ei pea ning hindab oskust aega ja tegemisi planeerida. Teadmiste omandamise kõrval tegeleb Andres aktiivselt ka jalgpalliga. “Pealegi saab vahel koolitundide ajal olümpiaadideks õppida,” toob ta näite, kuidas aega efektiivselt kasutada.
Palju tublisid tulemusi
Kui PISA-testide tulemuste põhjal on hiidlased maailmas parimate seas loodusainete tundmises, siis olümpiaadidel oldi edukaimad inimese­õpetuses. Aveliin Post Emmaste põhikoolist võitis inimese­õpetuse olümpiaadi 5. klasside arvestuses. Teda juhendas õpetaja Ivi Teller. Grete Kaljusaar Lauka põhi­koolist oli 8. klasside seas teine, tema õpetajaks Ivika Lühi. Vabariiklikku vooru jõudsid ka seal 14. koha teeninud Henri Kanarbik, kes õpib Kärdla kooli 5. klassis õpetaja Tiia Palmiste käe all, Lisanna Pruul Emmaste põhi­kooli 6. klassist oli õpetaja Katre Pruuli juhendamisel 15. ning Katariina Koor Käina kooli 7. klassist teenis 17. koha. Tema õpetajaks Anneli Sadam.
Forseliuse seltsi loovtööde konkursil võidutses Kerli Kivisikk Kärdla kooli 8. klassist, teenides õpetaja Sirje Juurika juhendamisel Kuldtukati auhinna. Viktoria Lohk Kärdlast teenis õpetaja Regina Jõelehe suunamisel etlusvõistluse lõppvoorus eripreemia.
Vabariiklikul vene keele festivalil koguti hulganisti häid tulemusi. Palade kooli õpilased Steven Kuusik ja Helen Maiman said vastavalt esimese ja kolmanda koha õpetaja Kersti Rõbtšenko juhendamisel. Siiri Talts ja Eliise Kesküla Kärdlast said teise ning neljanda koha, nende õpetajaks on Vladimir Barinov. Marten Laupa võitis ja Karl-Markus Kivioja oli kuues, Käina poisse õpetab Eldin Kuuse.
Ühiskonnaõpetuses teenis Käina kooli 9. klassi õpilane Regita Luukas õpetaja Jana Uuskari juhendamisel kuuenda koha.
Sofia Apri Kärdlast oli 7.–8. klasside emakeele­olümpiaadil Tiiu Heldema suunamisel seitsmes.
Sander Miller Käina koolist teenis bioloogiaolümpiaadil 9. klasside seas kümnenda koha, õpetajaks Anneli Sadam. Õpetaja Eha Luukase juhendamisel oli ta geograafias 17. Koht tagapool lõpetas Joel Hiis, keda Kärdla koolis õpetab Hannes Simuste.
Georg Hiiesalu jäi saksa keele olümpiaadil jagama 17.–18. kohta. Hiiumaa gümnaasiumis õpetab seda ainet Sirje Teras.
Tehnoloogiaolümpiaadil teenis Kärdla kooli 9. klassi õpilane Kustu Künnapas õpetaja Ain Jepišovi käe all üheksanda koha. Viimase kolleeg Sirje Juurikas juhendas kodunduses Teele Kanarbikku, kes teenis 11. koha, ning käsitöös Berenike Järvekülge, kes jagas 10.–13. kohta.
Võistkondlike alade, nagu näiteks mälumäng, tulemustest on Hiiu Leht kirjutanud. Teaduslahingu Hiiumaa piirkonna parim trio, Kärdla põhi­kooli võistkond koos­seisus Kelly Nurk, Kustu Künnapas, Birgit Kibus, teenis vabariigis neljanda koha.

Veel lugemist:

UUDISED

Ehkki suurem osa Sõru muuseumi külastajatest on saarele saabunud turistid, leiab direktor Frank Lukk, et uued näitused – kollaažpildid ümbruskonnast ja mootorpurjeka Alari lugu...

UUDISED

Spordi elutööpreemia saajal Hannes Maaselil (70) huumorimeelt jagub, nagu ka enese­irooniat. Preemiat kätte saades kordas ta oma sõbra Andres Maari sõnu püha­päeva hommikul võrkpallitrenni...