Saaremaa Laevakompanii teavitas 9. novembril koostööpartnereid olemasoleva laevastikuga Rohuküla–Heltermaa sõiduplaanide täitmisest.
Suur mure on, et liinilolevate laevade jaoks on nn kolme tunni graafik, mis tehti uut tüüpi laevadele, kriitiline, kuna täiskäigul sõitmine 1.15tunnise ülesõiduajaga koormab laeva mehhanisme pidevalt piirkoormustel. Ainus mõistlik lahendus on plaanitust varasem üleminek talvegraafikule, kus sõiduaeg on 1.30 tundi ja edasi-tagasi reisi aeg kokku koos laadimisega 4 tundi.
Juba 6. novembrist on sõiduaeg pisut pikem. Rohuküla–Heltermaa liinil, kus väljumistel Rohuküla suunalt on ülesõidu aeg 1 tund
20 minutit, Heltermaa suunalt väljumistel aga 1 tund ja
30 minutit. Seda tehakse kahe laeva koostöös, kus laevad sõidavad kordamööda ringe nii, et jõuaksid alustada reisi graafikukohaselt.
7. detsembrist toimub üleminek talvegraafikule, et tagada mõlemale laevale ülesõiduaeg 1 tund 30 minutit. Erandjuhtudel võib keerukama koorma korral reisi aeg koos laadimise ja lossimisega venida veelgi pikemaks.
Läbirääkimised graafiku muudatuste üle on toimunud päris laias ringis, kaasates Hiiumaa ettevõtjate liitu ja Hiiumaa turismiliitu, omavalitsusi, bussifirmasid ning teisi asjast huvitatud ettevõtjaid ja organisatsioone. 11. novembril kohtusid osapooled majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis ning järgmisel päeval kutsus maavanem kokku ümarlaua, kus tegeletigi sõiduplaani koostamisega. Kõigile täielikult rahuldustpakkuvaid lahendusi ei ole olemas, kuid ühiselt paika loksutatud ja
7. detsembrist kehtima hakkav plaan sai heakskiidu.
Alates augustist on maavalitsus pidevalt taotlenud, et veomaht päevas oluliselt ei väheneks võrreldes suurte laevadega ja keerulist olukorda kompenseeritaks lisareisidega. Augustikuust kuni praeguseni on etapikaupa lubatud graafikusse lisada kokku 120 lisareisi.
Lisaks on juhtudel kui reisist on maha jäänud rohkem kui 100 liinimeetrit (umbes 20 sõiduautot) sõidukeid, vedajal kohustus teha graafikuväline lisareis ja neid on sellel perioodil toimunud mitukümmend.
Kevadsuviseks kõrghooajaks on laevakompanii lubanud otsida ja liinile tuua suurema lisalaeva. Nii ministeerium kui maavalitsus hoiavad end nende läbirääkimistega kursis.
Koostöö positiivseks tulemuseks on detsembrikuine tihendatud sõiduplaan. Baasgraafikus oli 86 reisi nädalas, aga maavalitsuse survel suurendas ministeerium seda 90 reisini nädalas aasta lõpuni. Need lisareisid on jagatud kõige suurema nõudlusega aegadele nädala lõpus. Erisused tulevad veel laevade remondi ja tehnilise hoolduse perioodil ning jõulu- ja aastavahetuse ajal. 25.–26. novembrini on St Ola remondis ja suurema osa reise sooritab Regula, Harilaid teenindab hommikul paar ringi ja on vajadusel tegemas lisaringe kui mahajäänud sõidukeid on rohkem kui 100 liinimeetrit.
Maavalitsuse transpordispetsialisti töö on bussiplaanide ümbertegemine seoses praamiaegade muudatustega. Tegemist on nagu ühendatud anumatega – kui midagi muudad, tuleb kõike muuta.
Ootame veel konkreetseid ettevõtjate soove e-posti aadressile tonis.paljasma@hiiu.maavalitsus.ee Oleme huvitatud infost, kuidas ettevõtetel on oma vedude logistika paika pandud – mitu autot, mis päevadel ja mis kellasele praamile peavad autod kindlasti jõudma. Siiani oleme kirjaliku soovi saanud HTÜlt, Hiiu Autotrans osales ümarlaual ning põhjendas oma vedusid ja nende tegemiseks sobivaid kellaaegu. Paraku on vaja mandri ja Hiiumaa vahelises praamiliikluses arvestada nii majanduse (ettevõtete) kui ka tavareisijate vajadusega, mis ei pruugi alati ühtida.
Operatiivset teavet soovitame iga päev jälgida
www.tuulelaevad.ee
Võimalikult parimad lahendused on vaja leida sügiseni 2016, kui tuleb uus operaator uute ja töökindlate laevadega. Vaid koostöös saame leida halbadest lahendustest parima. Samal teemal jätkame kolmapäeval,
25. novembril arenguseminaril Kassaris.
Aivi Telvik
Hiiu maavalitsuse
arengu- ja planeeringu-
osakonna juhataja