Reedel avati pidulikult uue sileda mustkatte saanud Tärkma sadamasse viiv tee. Selle uudise peale viskasid saarlased nalja, et hiidlased asfalteerisid jäätee – on ju Tärkma sadama tee Hiiumaa-Saaremaa vahelise jäätee alguseks.
Tärkma sadama seltsi juhatuse liikme Margus Kasteini sõnul kasvas liiklus sadamasse viivad teel oluliselt peale sadama uuendamist 2015. aastal.
“Tegelikult on see ju ajalooline tee, kust jäätee on Saaremaale läinud ja kalurid mereääres käinud ja kui sadam valmis sai, hakkasid siin käima ka turistid,” rääkis Kastein. Tema sõnul ei pidanud endine n-ö põllutee enam koormusele vastu ning külamehed ja kalurid nurisesid. “Kõige hullem oli seis siis, kui jäätee avati ja tee erakordse koormuse sai – sellest sündiski meil idee tee korda teha.”
Kastein oli kursis Emmaste osavalla kaasava eelarvega ja mõtles, miks mitte panna ka Tärkma sadama teeprojekt hääletusele. “Võibolla oli ka ajastusel oma võlu, sest kevaditi on teatavasti kalapüügihooaeg ja inimesed tundsid isiklikult, et see tee on päriselt vajalik,” oletas ta, miks kogukond nii aktiivselt tee poolt hääletama tõttas.
Tärkma sadamast käivad kalal kõik Emmaste kandi inimesed ja kokkuvõttes on nad nüüd väga rahul, et just nende projekt sai Emmaste kaasava eelarve hääletusel osalusrekordi ja kõige suurema hulga poolthääli mistahes varasemate projektidega võrreldes. 209 hääletanust andis oma hääle Tärkma sadama uue tee projektile 95 inimest.
Oluline on algatus
Kasteini sõnum on, et inimesed julgeksid esitada ideid ja tulla oma mõtetega välja: “Ei pea ootama valla või valitsuse või pagan teab veel kelle otsuseid, tuleb võtta ise initsiatiiv, esitada idee ja tuua see lauale. Kui mõte on hea, siis küll see ka tehtud saab.”
Kastein avaldas lootust, et ka järgmistel aastatel mõtlevad inimesed kaasa, kuidas panustada kogukonna heaks ja oma keskkonda paremaks teha. “Tärkma sadama tee on hea näide kohalike inimeste panusest oma kogukonna tegemistesse,” tõdes sadama seltsi juhatuse liige.
Kasteini sõnul on kogu Tärkma sadam justkui uuestisündinud tänu kogukonna panusele. “Meil on väga tubli külaselts, kes siin toimetab – meil on jaaniõhtud, muinastulede öö ja veel palju uusi ideid.”
Ta lisas, et sadam pole veel kaugeltki valmis ja külaseltsil on veel ideid, mida siin paremaks teha. “Olen siinsamas sadama juures asuvas talus sündinud ja mulle läheb Tärkma sadam väga korda ja vaadates, kui palju inimesi tee avamisele on tulnud, on näha, et ka kogukonnale läheb see korda.”
Emmaste jätkab kaasava eelarvega
Emmaste osavallavanema Hergo Tasuja sõnul oli väga keeruline leida suve hakul teeehitajat, kes Tärkma sadama teele uue mustkatte paneks. Osavallavanem nentis, et leidus ka neid ettevõtjaid, kes Emmaste Kommunaali ehk EMKO juhataja Joosep Niidi välja naersid, kui ta juunikuus infot küsis ja hinnapakkumisi võttis. “Joosep Niit, kes osavalla poolt sellega tegeles, ujus olukorrast väga hästi välja,” oli Tasuja rahul.
Kokkuvõttes leidis osavallavanem, et olukord õnnestus päris hästi lahendada hoolimata sellest, et teeehitus läks poole kallimaks kui esialgu planeeritud, pisut üle 20 000 euro. Koostöös seltsi ja EMKOga, mis ülejäänud teetööd sel aastal ümber hindas, õnnestus leida lisavahendeid, et projekt ikkagi täislahendusena ellu viia.
Eelmisel nädalal sai valmis Emmaste kaasava eelarve hääletusel teiseks jäänud projekt – valgustuse sai neli bussipeatust. “Algselt oli plaanis rohkem peatusi valgustada, aga kuna see projekt jäi hääletusel teisele kohale, saime selle idee ellu viia vaid osaliselt ning valisime piletimüügistatistika järgi välja neli enimkasutatavat bussipeatust,” selgitas Tasuja.
Osavallavanema sõnul kavatseb Emmaste kaasava eelarvega kindlasti jätkata. “Vallavalitsus teeb ilmselt oktoobri istungiks volikogule ettepaneku rakendada kaasavat eelarvet ülesaareliselt,” märkis Tasuja.