Teisipäeval, 13. augustil toimub Hiiumaa põhjarannikul rahvusvaheline õppus HIIU SAR 2019, kus esmakordselt Eestis kasutatakse merepäästeõppusel mehitamata õhusõidukeid.
Õppuse stsenaariumi kohaselt põrkavad Hiiumaa põhjaranniku läheduses kokku kaks väikelaeva ning päästmist vajab teadmata hulk inimesi. Veidi hiljem teatakse merevalvekeskusele, et õnnetuspaiga läheduses peaks olema paadis mees ja laps, kuid lähedased ei saa nendega ühendust. Mõlemad juhtumid toimuvad suurel merealal ning Eesti palub rahvusvahelist abi Soomelt.
“Me peame olema valmis kõikideks õnnetusjuhtumiteks, sest merel toimuvad õnnetused on ajakriitilised,” ütles politsei- ja piirivalveameti laevastiku juht Kaupo Läänerand saadetud pressiteates. “Paljude kannatanutega ja suurel alal toimuv õnnetus nõuab väga palju ressurssi, aga ka toimivat kaldatoetust. Koostöö ja ladus infovahetus on taoliste õnnetuste puhul oluline ja ka sel korral kaasame kõik siseriiklikud partnerid ning Soome merepäästeüksuse.”
Seekordset õppust nimetas Läänerand juhtimise mõttes veidi keerukamaks, sest merevalvekeskusesse kogunev Põhja piirkonna operatiivstaap peab kiiresti saavutama ladusa koostöö Lääne piirkonna operatiivressursiga.
Esmakordselt kasutatakse õppusel mehitamata õhusõidukeid, mis on uus suund merepäästes. Lennuliiklusteeninduse ASi rahvusvahelise mehitamata lennunduse projekti GOF U-Space eestvedaja Maria Tamm ütles, et Hiiumaal toimuval näidisjuhtumi lahendamisel osalevad erinevad droonid. Nende ülesandeks on päästepiirkonna jälgimine õhust. Lisaks saavad droonid videopildi vahendusel anda infot otsingu- ja päästemeeskonnale ning vajadusel toimetada päästepiirkonda turvavarustust.
“Mehitamata õhusõidukite kaasamine merepääste õppusele loob võimaluse saada teadlikumaks teguritest, millega tuleb arvestada nii merel, maal kui ka õhus, et mehitamata õhusõidukite potentsiaali päästetegevuses täielikult rakendada,” lisas Tamm.
Merepäästeõppus HIIU SAR 2019 võimaldab saada tagasisidet ka olemasolevate tehniliste lahenduste kohta. Maria Tamme sõnul suunavad need mehitamata õhusõidukite liikluse korraldamise edasist arendustegevust nii Eestis kui ka rahvusvahelisel tasandil.