Connect with us

Transport

Eriolukord lõi elu saarel sassi

Hergo Tasuja
Suured laevad jäid seisma, maanteeamet lisas reise Sõru-Triigi laeva- ja Tallinna–Kärdla lennuliinile, post ei liigu, bussi­liinid on katki ja ettevõtete logistikud rabelevad, et eriolukorda lahendada.
Teisipäeval katkes madala veeseisu tõttu liiklus Hiiumaa laevaliinil. Kolmapäeval said parvlaevad teha mõned reisid, kuid eile katkes liiklus uuesti.
Eesti Post teatas, et häiritud on posti liikumine. Katkenud on ka mandri bussiliinid. ASi GoBus Hiiumaa piirkonna juht Raul Randmaa ütles lehele, et liinibussid küll sõidavad vastavalt sõiduplaanile nii mandril kui Hiiumaal, kuid üle mere ei pääse.
“Mõlema poole bussiliiklus on tagatud selliselt, et kohalik Hiiumaa rahvas saaks sõidetud ja ka Haapsalu inimesed oleks veetud graafikujärgselt,” kinnitas Randmaa. Samas on GoBusi Hiiumaa kaugliinidel reisijate arv neil päevil langenud nulli lähedale.
Ka Hiiumaa vallavanem Reili Rand on tegelenud kriisi­olukorra lahendamisega. “Võime küll kiruda, aga vedaja ja maanteeameti operatiivsus, infovahetus ja koostöötahe on olnud hea,” ütles Rand eile. Ta viitas, et operatiivselt lisas maanteeamet Sõru–Triigi laevaliinile ja Tallinn–Kärdla lennuliinile lisareise ja tõi näiteks, kuidas Kihnu Veeteede laev ootas väljumisega kuni Hiiumaa tarbijate ühistu kauba­autod üle Saaremaa Triigi sadamasse jõudsid.
“Olen suhelnud nii maanteeameti kui vedajaga ja nad on olukorra lahendamisel teinud head tööd,” kinnitas Rand.
Toit rikneb
HTÜ juhataja Kaja Antons selgitas, et nende toidukaubad peavad jõudma hiljemalt keskööks mandrile logistikalattu. Kui kaubad tähtajaks kohale ei jõua, jäävad need lihtsalt kaubaautodest maha ja realiseerimistähtaja möödumise tõttu tuleb lihtsalt ära visata. “Me viskame sel juhul söögi ära – see on minu jaoks kõige valusam, et see on inimeste kätega valmistatud toit,” rõhutas Antons.
Sõit ringiga üle Saaremaa on lisaks aja- ja närvikulule ka märksa kallim ja logistiliselt päris keeruline. Selleks, et kaup õigeks ajaks jõuaks, pidid HTÜ töötajad teisipäeval komplekteerima Tallinna mineva kauba n-ö ülihelikiirusel. “Kihnu Veeteed erireisidele broneeringuid ei teinud, aga me ei saanud elavasse järjekorda minna, sest kaup polnud veel valmis ja siis tuli valla­vanem isiklikult meile appi,” oli Antons tänulik.
“See on ka minu töö hoolitseda, et kiiresti riknevad toidukaubad liiguks,” ütles vallavanem. “Kahjuks pole ma saanud rääkida teiste ette­võtjatega, kuidas nende olukord on,” lisas ta.
Ettevõtja: Ormsö oleks lahendus
“Eks me oleme kõik sellest sõltuvad, aga ilmast ja loodus­tingimustest peab ka aru saama ning sellest üle olema,” ütles M ja P Nurst haldusjuht Argo Nurs. Tema sõnul päästab palju võimalus sõita mandrile Saaremaa kaudu ringi, ehkki ettevõttele toob see lisakulu. “Pidime teise auto­juhi ka selleks päevaks tööle panema, kuna üks auto­juht seda ringi ära ei tee – töö- ja puhkeaeg läheb sassi,” selgitas Nurs.
Tema pakkumine oli, et ehk võiks madalama süvisega Vormsi laev teha oma reiside vahepeal mõne Hiiumaa reisi. Ta küll ei osanud arvata, kas Heltermaa kaldarambid Ormsö sildumist võimaldaks. “Aga selle peale peaks mõtlema, sest sellised olukorrad ei kao kuhugi ja hakkavad järjest korduma, nii et sellest võib saada igaaastane probleem,” ütles ta.
Veeteede amet teatas, et Hiiumaa laevaliini kõige madalamat kohta, Rukkirahu kanalit hakatakse süvendama sel suvel. “Kauaks seda ju ei ole – see niisugune ajutine asi,” oli Nurs üsna skeptiline.
Nurs rääkis, et neil on oma tellijatele varemgi tulnud sama­sugust olukorda selgitada ja kliendid on isegi sattunud olukorda, kus madala veega saarelt minema ei pääse. “Norra tehase tähtsamad ninad olid meil külas ja siis ei saanud siit enam ära, aga siis pandi laid-tüüpi parvlaev lõpuks käima ja siis nad said sellega tagasi, aga silmad olid neil päris suured – et sihukese laevaga sõidategi? – mismoodi te siis tarnekindluse tagate?” rääkis Nurs. “Õnneks said nad aru, et tegemist oli ekstreemse juhusega ja koostöö nendega jätkub.”
“Kliendid üritavad olla mõistvad, aga kui näiteks täna [kolmapäeval – toim] auto ei peaks õigeks ajaks Soome jõudma ja terve sealne traktori­tehas meie pärast seisma jääb, saame päris korralikud trahvid kaela,” kirjeldas ta hilinemisega kaasnevaid tagajärgi. “Nii ikka ei saa, nemad planeerivad samamoodi tootmist ja nad ei saa seda liini seisma jätta.”
Marinast tuntakse puudust
Üks ettevõtja meenutas kunagi sadamas töötanud legendaarset Marinat, kes alati olevat Hiiumaa ettevõtjatele teada andnud, millised variandid ja kui suur võimalus ülesaamiseks on. “Ta ise alati helistas, aga nüüd meil sellist inimest enam ei ole, üks meie töötaja suhtleb oma isiklike tuttavatega, kes laeval töötavad ja küsib nende käest,” kurtis ta, et praegusest infost à la “suure tõenäosusega väljub kell üks” ei ole kasu.”
TS Laevad juhatuse liige Jaak Kaabel ütles, et otsused laevaliikluse peatumise või jätkamise kohta tehakse konkreetsel ajahetkel lähtuvalt konkreetsetest ilmastiku­oludest ning tuginedes sel hetkel kehtivatele prognoosidele. Ta viitas, et hoiatuse häirete kohta laevaliikluses edastas ettevõte juba enne probleemide tekkimist.
“Niipea, kui otsus reiside toimumise või mittetoimumise kohta on olemas, oleme koheselt sellest informeerinud avalikkust nii Facebooki,
veebilehe kui vajadusel meedia kaudu, samaaegselt on järgnenud sellele e-kiri ka Hiiumaa ettevõtjatele – peame õigeks, et kõik ettevõtjad on ühises infoväljas,” selgitas Kaabel. Lisaks töötab OÜ TS Laevad klienditugi iga päev kella 8–20ni.
“Palume ettevõtjatel eelkõige jälgida meie avalikke kanaleid, sest sinna ilmub info kõige kiiremini ning sellistes olukordades on väga palju pöördumisi ja päringuid, millega peame tegelema,” ütles Kaabel, kelle sõnul on kõik teavitused reiside toimumise kohta tehtud võimalusel piisava ajavaruga, et soovijatel oleks võimalik reisi toimumise ajaks sadamasse jõuda. “Samuti suhtleme ettevõtjatega ajaressursi olemasolul otse.”
Kaabel ütles, et mereveetase kõigub praegu sellises vahemikus, kus iga üksik sentimeeter mõjutab reiside toimumist või mittetoimumist. “Seetõttu ei ole võimalik väga pikalt reiside toimumisest või mittetoimumisest ette teavitada,” selgitas ta.
Eile päeval teatas TS Laevad, tuginedes TTÜ Meresüsteemide instituudi kahe eeloleva päeva avalikustatud prognoosile, et laevaliiklus Rohuküla–Heltermaa liinil peatub kuni täna lõunani. Uus otsus laevaliikluse toimumise kohta tehakse orienteeruvalt kell 14.

Veel lugemist:

Galerii

Traditsiooniliselt 1. mail peetava Kärdla päeva põhiürituseks kujunes linnajooks, mille võitsid Karl Johan Kastein ja Anni Kingsepp. Kultuurikeskuses peeti endise linnapeade osavõtul visioonikonverentsi ning...

Nööbist kinni

Kes tohib Hiiumaa vallavalitsuses kasutada kütusekaarti? Kas osavallavanematel on kütusekaart? Kas varasemalt (enne Aivar Viidiku juhtumit – R.V) on täheldatud kaartide väärkasutamist? Kuidas on...

Uudised

Neli aastat pole vald ohtlike jäätmete kogumisringi tellinud ja nüüdne osutas, kui suur vajadus tegelikult sellise teenuse järgi on, sest autod said enne täis,...

Digileht

Hiiu Leht 03. aprillil Eiffeli eelkäija sai 150 Ohtlike jäätmete ringil jäi ruumist puudu Kas osavallavanemal peaks olema kütusekaart? Kaks naist loovad Kärdlas ilu...