Kaubamärgi IOR Concrete taga peitub Kärdlas Posti tänaval tegutsev ettevõte, mille tehtud betoonist iludusi leiab Eesti rahva muuseumis, Tallinna Loomaaias ja mujalgi.
OÜ Concrete Products, mida maakeeli võiks nimetada betoontoodete osaühinguks, asutati 2008. aastal. Ettevõtte üks omanik on tööstustehnika ja -juhtimise magistrikraadiga Viljar Kallaste (41), kes õppinud ka logistikat ja omab ettevõtluskogemust aastast 2002.
Ettevõtte tooteportfelli kuuluvad valamud, tööpinnad, seinapinnad, eritöödena ka lillepotid, peegliraamid, koera toidukausid ja muugi.
Kümne aastaga on täidetud ka palju eritellimusi: ERMis on nende tehtud vastuvõtulett, Tallinna Loomaaia juurdeehituses ümmargused valamud, NO-teatri terrassil betoonplaadiga lauad. Rootsi saadeti erikujuline nõupidamistelaud, tooteid läheb ka Soome.
“Meie lahendused on kõik unikaalsed, standardtooteid teeme ka natuke, aga enamus on arhitektide erilahendused,” selgitab ta.
Ka ettevõtte enda disainitud köögitasapindade puhul ei ole kahte ühesugust sama kuju ja samade mõõtmetega.
Kaubamärk IOR Concrete kordab Kallaste ja tema äripartneri poolt varem asutatud mööbliettevõtte OÜ Enterior Partners esimese sõna lõppu. Nüüdseks on see üle kolinud uue betoonisordi SuperIOR nimetusse, mis inglise keeles tähendab “parim”.
Muide, uued seguretseptid ja betooni värvikaart – kõik on ettevõttes välja töötatud. Kasutatakse ka eriefekte – soovi korral võib betoon meenutada marmorit, aga ka roostes rauda.
Tonn kooliraha
Kuigi tootmisprotsessi on mehhaniseerides ja standardiseerides püütud muuta võimalikult tööstuslikuks, on ikkagi palju unikaalseid töövõtteid ja iga uue inimese väljaõppeks kulub vähemalt pool aastat.
“Ükskõik kui kogenud ja lahtise peaga sa oled, siis selles töös on nii peenikesi ja spetsiifilisi nüansse, et praaki tekib esimese kahe-kolme kuuga kõigil,” kinnitab ettevõtja. “Uusi mehi ma alati julgustan, et ei ole midagi – esimese tonni viskame lihtsalt aia taha ja selle maksan kinni – see on lihtsalt see kooliraha.”
Sel suvel võetigi juurde kaks töötajat, enne oli ametis kaks, kellest üks on pikalt olnud haiguslehel. Kolm meest teeb tasapinnavalu, üks valmistab vorme ning Viljar Kallaste ise korraldab ettevõtte asju – tellimusi, müüki, logistikat…
Müüginumbrid ronivad tasapisi ülemäge: 58 000 eurot aastal 2015, 73 000 eurot aastal 2016 ja mullu 100 000 eurot. Kasv on jätkunud ka sel aastal.
Ettevõttel on juba kaks kontorit, üks Tallinnas ja teine, jagatud kontor Stockholmis, Soome turule liigutakse ühe sealse äripartneri kaudu.
Trumbiks kvaliteet
Ka tootmist on tulnud laiendada ja endises külmlaos on nüüd vormide valmistamise osakond, ladu aga koliti kõrvalruumi.
Kuna materjali transpordi Hiiumaale ja valmistoodangu transpordi mandrile peab klient kinni maksma, siis hinnaga Concrete Products lüüa ei saa. Järeldus, trumbiks peab olema midagi muud – kvaliteet või originaalne idee.
Teisalt on maailm aina väiksemaks jäänud ja mitmeid materjale tellib ettevõte Hiinast. Seal on need enamasti kordades odavamad.
Hiljuti sai ettevõte töökeskkonna parandamiseks toetust Leader programmist. Toetuse abiga soetatakse seade, mis umbes viis korda tunnis transpordib tööstuse õhu läbi veekardina, mis eraldab kogu tolmu ja ka keemilised lendlevad osakesed ehk lõhna.