Jälgi meid
Tüür bänner

TRANSPORT

Vedaja pakutud sõiduplaan paiskaks saareelu segi

erakogu
Hiiumaa ettevõtjate lauale on jõudnud üks võimalikest parvlaeva talvise sõiduplaani variantidest, mis paiskaks segi aga senise aastatepikkuse töö tulemusel välja kujunenud põhi­graafiku.
Esimene parvlaev hakkaks väljapakutud plaani järgi väljuma juba hommikul kell 5.30, varasemast koguni tund varem.
Saarel paarkümmend aastat töötanud veoettevõtte Hiiu Autotrans juhataja Anu Pielberg ütles, et sõiduplaani koostajad ei arvesta auto­juhtide ja seadustega.
“Mitte ainult veoautojuhtide, vaid ka bussijuhtide kohta käib töö- ja puhkeaja seadus, mida reguleerib Euroopa Liidu direktiiv – see kehtib kõigile nii Eestis kui Euroopas ja meile ei tehta mingeid erandeid seepärast, et oleme saarel,” ütles Pielberg.
Lisaks pole tema sõnul ka tavalised autojuhid liikluses ohutud, kui nad on pidanud kell 4.30 hommikul ärkama, et kell 5.30 väljuvale laevale jõuda.
Toob lisakulusid
Kui praegu väljuvad esimesed parvlaevad kell 6.30 hommikul, siis autojuhid alustavad oma tööpäeva kell 6. Kui veokijuht alustab tööpäeva kell 6, tohib tema päeva pikkus olla 15 tundi, kui ta alustab varem, võib tema tööpäev olla vaid 10 tundi pikk. Seega peab enne kella 6 alustanud autojuht tööpäeva lõpetama juba kell 15.
“See tähendab, et me ei saa ühe reisiga viia kaupa Tallinnasse ja tagasi tulla, vaid autojuht peab jääma kuskile teepeale pikka pausi tegema,” selgitas Pielberg, mida sõiduplaani segipaiskamine nende ettevõttele kaasa tooks.
Ebamõistlik oleks see nii veonduses kui ka bussijuhtide jaoks. Ühtlasi tähendaks see, et kõik veokid peaksid olema edaspidi varustatud kas magamis­kohtadega või peaks autojuhtidel olema Tallinnas öömaja.
“See omakorda teeb kauba­veo väga kalliks ja sellisel kujul pole lihtsalt võimalik majandada just Hiiumaa ettevõtjatel, kes siit välja sõidavad ja õhtul tagasi tulevad,” nentis Pielberg.
Täpseks timmitud
Olemasolev põhigraafik on Hiiumaa ettevõtjate, bussi­firmade ja turismiettevõtete koostöös täpselt nii paika timmitud, et kõik saaks kauba poodidesse vedada, tööstused saaks oma toodangu mandrile saata, et Hiiumaa veokid jõuaksid veel ka Soome ja Rootsi poole suunduvatele laevadele ja sealt saabudes viimasele Hiiumaa parv­laevale.
“See graafik on kõik suhteliselt minuti pealt reguleeritud, et me haakuks teiste Eesti veograafikutega,” selgitas Pielberg.
Näiteks, kui siinsed kauba­autod lähevad õhtul 20.30 parvlaevalt edasi Tallinna, siis sellega on seotud kogu Eesti Posti süsteem, Hiiumaa tarbijate ühistu toodangu väljamüük. “Ja kui laev läheb välja muul ajal, siis see ei sobi neile,” selgitas Pielberg.
Ühistu köök ja kondiitri­tsehh saavad oma tellimused kell 10 hommikul, siis hakkavad toodangut valmistama, siis komplekteerima ja kaup tõstetakse autole. Kell 20.30 laevaga minnes ootavad Tallinnas neid juba järgmised kaubaautod, mis toodangu üle Eesti laiali veavad.
“Keegi ei hakka hiidlaste pärast seda logistikat ümber korraldama!” kinnitas ta.
Täpselt sama süsteem on Eesti Postiga. Hommikul tuleb kaup esimese laevaga Hiiumaale ja Eesti Post jaotab selle siin oma autodega laiali. Neil on ka kindlad kellaajad, millal tuleb postkastid tühjendada ja kaup komplekteerida.
Tormiga mängivad logistika ringi
Bussiliikluse korraldajad ütlesid Pielbergile, et nemad võivad oma sõiduplaane pool tundi siia-sinna liigutada, kauba­vedudega aga nii ei saa.
“Tormide ajal me küll mängime oma logistika ringi ja arvestame, et üks päev on nii, aga ei saa olla aasta läbi nii, et osad reisid jäävad tegemata seepärast, et praamigraafik ei võimalda,” leidis ta.
Lahendusena pakkus ettevõtja, et kuuajase jääolukorra ajal, mis võib tekkida, aga ei pruugi, saab kasutusele võtta teise laeva.
Praegu välja pakutud sõidu­plaani on vedaja põhjendanudki sellega, et äkki tuleb jää ja nad ei jõua seetõttu õigeaegselt sõita. Lisaks on põhjendusena toodud ka laeva­hooldused.
“Meil on väga kõrge jääklassiga parvlaevad ja peaksid jääoludes hästi hakkama saama. Probleemiks on pigem sügisesed ja märtsi tormid – need aga ei ole talvisel ajal,” leidis Pielberg.
Hiiumaa ettevõtjad tegid ettepaneku, et laevahooldustöid saab teha näiteks päeval, kui reiside vahele jääb pikem ajavahe või näiteks öösel.
“Meie oleme oma graafikud teinud selliselt, et oleks üldse võimalik kaupa Hiiumaalt ära saada ja loodame, et ka laevafirma arvestab sellega, mida hiidlastel vaja,” ütles Pielberg, et nüüd on pall OÜ TS Laevad väravas.
“Loodame, et saame kõigile sobiva graafiku ega kaota ka suvistes reisides – suvised väljumised peavad ka graafikusse mahtuma – kui nad nihutavad, siis on oluline, et me neid ei kaotaks.”

TS Laevad valmis kuueks reisiks
TS Laevad juhatuse esimees Jaak Kaabel ütles Hiiu Lehele, et nemad on valmis talvekuudel tegema kuus reisi nii Heltermaa kui Rohuküla sadamast, kui selline tellimus riigilt tuleb. “Siin aga peame leidma kompromissi, kuidas leida kõiki osapooli rahuldav lahendus just väljumiste ajalises plaanis,” leidis ta.
Kaabel ütles, et Hiiumaal on erinevaid huvigruppe, mõnikord ka vastandlike soovidega, kuid lahendus tuleks leida niisugune, mis sobiks võimalikult suurele enamusele hiidlastest ning oleks võimalik ka laevafirma igapäevase töökorralduse vaatenurgast näiteks laevade punkerdamine ja tehnilised hooldustööd.
“Võimalike lahenduste üle Hiiumaa valla ja ettevõtjatega praegu suhtleme, kuid hetkel on veel vara täpsemalt kommenteerida,” ütles Kaabel.
Ka Hiiumaa valla ühistranspordi ja teedespetsialist Piret Sedrik kinnitas, et uue sõiduplaani koostamine on alles töös, käivad läbirääkimised ja kompromisside otsimine.

Veel lugemist:

UUDISED

Kuivastu ja Virtsu vahel viiendat aastat opereeriv parvlaev Piret on reise tehes läbinud üle 244 000 km ehk teeb tinglikult seitsmendat ringi ümber Maa....