Jõulupühade ja uue aasta vahel saabus Kärdla sadamasse 78 000 eurot maksev võimas päästepaat, millega hakkavad väljakutsetele sõitma Hiiumaa vabatahtlikud merepäästjad.
RIBtüüpi paadi kogupikkus on 7 meetrit ja laius 2,8 meetrit. Aluse kandejõud on üle 1,2 tonni ning pardale on lubatud võtta kuni 15 inimest. Aluse maksumus on ligi 78 000 eurot.
Kärdla sadama kapten Sven Kriggulson rääkis Hiiu Lehele, et aluse ehitas Hollandi pereettevõte Work Rib Holland, mis valmistab töö- ja päästepaate juba mitmendat põlvkonda. Aluse baasvarustuses on kaks 100hobujõulist mootorit koos juhtimissüsteemidega, hüdrauliline roolimehhanism, navigatsioonituled ja pardavarustus.
Päästetööde spetsiifikat silmas pidades on alusele paigaldatud ahtrisse A-raud, millele on võimalik omakorda paigaldada isepüstuvusseade, navigatsiooniseadmed, otsimisseadmed, prožektorid ja muu vajalik. Aluse mootorite tööala on ümbritsetud alumiiniumpiirdega. Pontoonid on varustatud nn lifeline’dega nii sise- kui välisperimeetril. Vaba tekiruumi on piisavalt, et transportida kanderaamile fikseeritud kannatanuid. Samuti on olemas pukseerimisaasad ja vastav varustus pukseerimistöödeks.
Päästealus on soetatud Hiiu vallavalitsuse merepääste ja sadamate turvalisuse projekti MASAPO (Maritime safety of small ports in Central Baltic sea region) raames. Projekti rahastajaks on INTERREG Central Baltic.
Sõsar Saaremaal
Uuel päästealusel on ka sõsarpaat, mille samal ajal võttis vastu Saaremaa vabatahtlik merepääste selts. Kriggulson rääkis, et saarlaste uus päästepaat hakkab teenindama Soela sadama päästepiirkonda. “Tulevikus loodame ka sini-punase kujundusega sõsarpaati meie vetes sageli kohata,” ütles sadama kapten.
Lisaks uuele päästepaadile on MASAPO projekti raames soetatud, töökorda seatud või lisavarustust hangitud kokku seitsmele päästepaadile, kolmele Hiiu- ja kahele Saaremaal, ühele Muhus ja ühele Kihnus ning välja ehitatud Lõunaranna ja Suaru sadamate päästepunktid. Samuti on soetatud väikevahendeid projekti pilootsadamatele, milleks on Kärdla, Kõrgessaare, Soela, Kuressaare, Lõunaranna ja Suaru.
Projekti investeeringute maht kokku on 450 000 eurot Eestis ning koos välispartneriga Ahvenamaa vabatahtlikust merepääste seltsist 1,17 miljonit eurot.
INTERREG Central Baltic kolmandas taotlusvoorus osales Hiiumaa vald merepääste ja sadamate turvalisuse projekti omamoodi jätkuprojektiga Smart Marinas, mis sai ka heakskiidu ja rahastuse. Uue rahvusvahelise projekti raames tehakse investeeringuid Hiiumaal Kärdla, Roograhu ja Orjaku sadamates ning Saaremaal Soela sadamasse kokku 725 000 euro ulatuses.
2018. jaanuaris algavas projektis on juhtpartneriks Ålands Utvecklings AB ning projektipartneriteks Hiiumaa vallavalitsus, Valdemarsviki kommuun, Östrahammarsi kommuun, Skärgardsstiftelsen i Stockholms Län ja Yrkeshögskolan Novia.
Ühtekokku on Smart Marina projekti kaasatud üle 30 sadama, ning projekti eelarve kokku on ligi 9 miljonit eurot.
Hiiumaa valla vallavalitsuse poolt koordineerib projekti tegevusi Sven Kriggulson.