Ettevõtlusnädal lõppes, aga saare ettevõtjate tänupidu on veel pidamata ja Hiiumaa majandusaasta 2019 ilmub alles järgmisel aastal. Sellest, mis Ettevõtlusnädala jooksul toimus, kirjutab Hiiumaa arenduskeskuse juhataja Liis Remmelg.
Ettevõtlusnädalal said saare ettevõtjad osa neljast kohapeal läbi viidud sündmusest ja mitmest veebipõhiselt korraldatud koolitusest ja seminarist, mis osutusid ootamatult menukaks. Sündmused, mis osalejaid kokku tõid, olid sel aastal toetusmeetmete tutvustamine alustavatele ja tegutsevatele ettevõtjatele, ettevõtluspäev ja ettevõtjate inspiratsiooniõhtu. Viimane neist hakkab arenduskeskuse ja Hiiumaa ettevõtjate liidu koostöös toimuma igakuiselt.
Võrreldes varasemate aastatega oli käesoleval aastal toimunud Ettevõtlusnädal eriline. Ühe suure muudatusena ei võimaldanud koroonakriisist tingitult ettevõtjate majandusaruannete esitamise tähtaja nihutamine juuni lõpust oktoobri lõppu korraldada traditsiooniks saanud ettevõtjate tunnustamist Ettevõtlusnädala ajal.
Koos partneritega, kes igaaastaselt tunnustusürituse planeerimisprotsessis osalevad, võeti vastu otsus sel aastal nii ettevõtjaid kui vabaühendusi tunnustada ühiselt 26. novembril ja jällegi eriliselt – vaid veebipõhise sündmusena, mis saab olema jälgitav ja järelevaadatav kõikidele huvilistele.
Suur huvi toetuste vastu
Erinevalt varasematest aastatest planeeriti ja viidi ka mitmed Ettevõtlusnädala sündmused läbi veebipõhistena, eelkõige viirushaiguse leviku tõusust tingituna. Teisalt aitas see tuua Ettevõtlusnädala inimestele lähemale ja võimaluse osalemiseks kõige sobivamal ajal ja kohas.
Nii osales Hiiumaal kohapeal toimunud sündmustel 85 inimest.
Meeldivalt üllatas korraldajaid suur osalejate arv tegutsevate ettevõtjate toetusmeetmeid tutvustaval infoseminaril. Seminari teemaks olid peatselt avanevad PRIA 6.4 ja Leader meetmed, mille kaudu ettevõtjad saavad taotleda toetust investeeringute rahastamiseks.
Viirusekriisist tingituna on ettevõtjad sunnitud olema ettevaatlikud, mitmetel neist on tulnud ärimudel ümber kujundada, põhjalikumalt kaalutakse investeeringute mõistlikkust ning ebastabiilsel ajal otsitakse järjest rohkem tuge toetusmeetmetest. See selgitab ka suurt osalushuvi.
Hiiumaa Ettevõtluspäeva sihtgrupiks on varasemalt olnud gümnaasiumiastmes õppivad õpilased ja fookuseks neile ettevõtlusalaste teemade tutvustamine läbi praktikute kogemuse. Sel aastal soovisime tähistada koolinoorte kõrval laiemas sihtgrupis säästva ja nutika alatooniga inspireerivate lugude taustal UNESCO Lääne-Eesti saarte biosfääri programmiala 30. juubeliaastat.
Ettevõtluspäeval peetud ettekanded on salvestatud videotena ja neid saab teemade kaupa järele vaadata. Neil ettekannetel on eriline väärtus ka sel põhjusel, et äsja Green Destination 2020 aasta TOP 100 turismisihtkoha hulka jõudnuna on jätkusuutlike tegevusvormide kasutuselevõtt Hiiumaa tulevikku silmas pidades oluline.
Mis kõnetas noori, mis ettevõtjaid
Hiiumaa noori kõnetas enim Anna Lutteri ettekanne (https://bit.ly/brändAnnaLutter), kes väga energiliselt tutvustas omanimelise brändi loomise tagamaad ning viis läbi praktilise töötoa. Märkasime, et noortele meeldib väga osa saada töötubadest, et seeläbi oma teadmisi ning oskusi täiendada.
Hiiumaa korraldajatele jättis kustumatu mulje Kadi Aguraijuja ettekanne (https://bit.ly/ILandSound_KadiAguraijuja), kes rääkis nn roheliste ürituste korraldamise võtmes I Land Sound muusikafestivali kogemusest Saaremaal.
Saaremaa joogitootja Tarmo Virki aga inspireeris läbi Lahhentagge loo (https://bit.ly/LahhentaggeTarmoVirki) looma koostöövõrgustikke ning tegema edu nimel koostööd sarnaste ettevõtjatega.
Ettevõtjate inspiratsiooniõhtul tutvustas Arenguseire Keskuse tööd ekspert Johanna Vallistu televiisorisse suunatud online pildi vahendusel. Kui esilagu suhtusid ettevõtjad sündmuse formaati umbusklikult, siis pärast esitluse lõppu tunnistati, et ka nii on võimalik seminare distantsilt läbi viia. Ühtlasi leiti, et tulevikus annab see võimaluse väga kitsast ajaakent omavaid tippeksperte hiidlaste ette kõnelema tuua. Siinpool koguneme ettekannet kuulama ja ettekandja teeb selle talle endale sobivas asukohas veebi vahendusel.
Veebipõhiselt läbiviidud sündmustest olidki kõige menukamad e-kaubanduse teemalised veebiseminarid, kus muu hulgas räägiti e-poe loomisest, turundusest ja eduka strateegia valimisest.
Veebiseminarid, kus võtsid sõna oma ala eksperdid ning tuntud Eesti e-kauplejad, osutusid nii populaarseks, et kõik kohad olid juba seminaride eel varakult täis registreeritud.
Tõdesime, et tänu veebipõhistele lahendustele õnnestus paljudel ettevõtjatel sel aastal viirusekriisi kiuste oma tegevust jätkata ja isegi uuele tasemele viia.
Tänavune Ettevõtlusnädal pakkus julgust, inspiratsiooni ja uusi teadmisi enam kui 10 000 inimesele. Nädala raames toimus üle 200 ürituse. Osalejatele jagasid innustust ja valdkondlikku tarkust enam kui 500 esinejat.
15. korda toimunud Ettevõtlusnädal “Avasta ettevõtlikkuse valem!” kestis 5.–11. oktoobrini ja seda viisid läbi maakondlikud arenduskeskused ning nende koostööpartnerid.