OÜ TS Laevad teenis tänavu kaheksa kuuga Rohuküla-Heltermaa liinil 14 protsenti piletitulu rohkem kui eelmine vedaja, OÜ Väinamere Liinid mullu sama ajaga. Kunagi varem pole piletitulu kasvunumber sel liinil olnud nii suur.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) nõunik Mihkel Loide ütles esmakordselt nii suurt kasvunumbrit kommenteerides, et põhjust on raske üheselt välja tuua.
Ta oletas, et paranev majandusseis annab inimestele rohkem põhjust liikuda. “Kui piletihinnad püsivad samad ja elatustase tõuseb, siis ongi reisijaid rohkem, aga see saab olla ainult osaline põhjus,” ütles Loide. “Samas reisijate arvu ja piletitulu osas on korrelatsioon olemas, seega päris vale see hüpotees olla ei saa.”
Mullu kaheksa kuuga teenis Väinamere Liinid piletitulu Hiiumaa liinil 1,9 miljonit eurot, TS Laevad tänavu sama ajaga 2,2 miljonit eurot ehk 265 000 eurot enam – kasv 14 protsenti. Suurim osa piletitulust tuli üleveetud sõidukite arvu kasvult, mida oli 21 000 veokit ehk 13 protsenti enam, kui aasta varem. Reisijate arv kasvas samal perioodil vähem, 6 protsenti ehk u 25 000 võrra enam. Ka reise tehti samal perioodil 13 protsenti enam.
Jätkuvat kasvu näitasid ka sügisesed piletimüüginumbrid. Nii teenis TS Laevad Hiiumaa liinil septembris piletitulu 237 000 eurot ehk 12 protsenti rohkem kui mullu septembris ning Saaremaa liinil 624 000 eurot ehk 8 protsenti enam.
Kuna piletimüügi numbrid laekuvad mõningase hilinemisega, pole oktoobrikuu piletitulu lehele veel teada.
Oktoobris teatas Tallinna Sadam, et üheksa kuu kokkuvõttes kasvasid Tallinna Sadama grupi tulud 22,2 miljonit eurot ehk 29 protsendi võrra 99,1 miljoni euroni. Kasvu taga oli peamiselt parvlaevaliiklus, mis on firma jaoks uus ärisuund.
Mandri ja suursaarte vahelisel reisijateveol teenindas Tallinna Sadama tütarettevõte TS Laevad üheksa kuuga kokku 1,8 miljonit reisijat ja ligi 750 000 sõidukit.
Kuidas riik teenust rahastab
Lepingu järgi maksab ministeerium vedajale ühistransporditoetusena veoteenuse tasu ja vedajale laekunud piletitulu (koos broneerimistasudega) vahe. Veoteenuse tasu koosneb reisitasust, periooditasu fikseeritud osast ja periooditasu muutuvast osast. Ühe reisi tasu Rohuküla-Heltermaa liinil on 634 eurot (Virtsu-Kuivastu liinil 208 eurot), periooditasu fikseeritud osa aastaks 6,2 miljonit eurot ja periooditasu muutuv osa
3,7 miljonit eurot aastas.
Võrdluseks, et 2015. aasta neljandas kvartalis maksis ministeerium ühe reisi tasu toonasele vedajale Virtsu-Kuivastu liinil 425 eurot ning Rohuküla-Heltermaa liinil 949 eurot.
Eelnevat aluseks võttes maksis ministeerium loo autori arvestuste järgi Hiiumaa liini teenindamise eest septembrikuus vedajale umbkaudu 844 000 eurot. Summa kujuneb, korrutades 404 reisi ühe reisi maksumusega 634 eurot = 256 136 eurot, miinus piletitulu 237 000 eurot ja liites sellele 1/12 periooditasust ehk 825 000 eurot.
Kokku maksab riik sel aastal TS Laevadele laevaühenduse pidamise eest suursaartega dotatsiooni 17,2 miljonit eurot. Järgmise aasta eelarves on summa suurenenud 3,7 miljoni euro võrra ehk kokku on makstava dotatsiooni suuruseks 20,9 miljonit eurot.
MKM on teatanud, et ainuke põhjus, miks riigi poolt makstav toetus suureneb, on lisalaeva lühiajaline prahtimine Virtsu-Kuivastu liinile.