Hiiu maakonna tuletõrje ühing andis vallale kuuluva Hiiumaa arenduskeskuse 1000eurose “võla” inkassofirma lahendada, MTÜ ise aga peab majutuskohta ruumides, mis ehitati hoopis muuks otstarbeks.
Ühingu üks juhatuse liikmeid Georg Linkov ütles Hiiu Lehele, et inkasso teemaks on tasu haldusteenuse eest, mida arenduskeskus varasemalt tasus ja siis tasumise katkestas. “Võlgnevus on tänaseks üle tuhande euro ja periood on üle neljasaja päeva, sellepärast andsime [inkassosse – toim] edasi,” selgitas Linkov.
Hiiumaa turismi infopunkti haldab arenduskeskus ja see töötab Kärdla Keskväljakul asuvas Pritsumajas. Hoone kuulub MTÜle Hiiu maakonna tuletõrje ühing ja arenduskeskus maksab ühingule infopunkti ruumide eest renti. Infopunkti kasutada on umbes 100 ruutmeetrit ja rendihind on soodne – 1,50 eurot ruutmeeter.
Arenduskeskuse juhataja Liis Remmelg selgitas, et arenduskeskus ja tuletõrjeühing sõlmisid 2014. aastal soodustingimustega üürilepingu, kuna Hiiumaa vallad toetasid läbi Hiiumaa omavalitsuste liidu Pritsumaja renoveerimist. Kogu projekti maksumus oli 106 000 eurot ja soodne üürihind 1,50 eurot ruutmeeter lepiti kokku 2024. aastani.
Üüriga probleemi pole ja arenduskeskus maksab tuletõrjeühingule kuus 151,97 eurot, millele lisanduvad kommunaalkulud. Nii maksis arenduskeskus 2018. aasta jooksul ühingule ruumide rendi eest 1819,29 eurot, elektri ja kütte eest 1622,18 eurot, prügiveo eest 29,37 eurot ja vee eest 90 eurot – aastaga kokku 3560,84 eurot.
Haldusteenus algusest peale?
Linkov selgitas, et haldusteenus on lepingus olnud selle sõlmimisest alates ja tegemist on kinnisasja korrashoiuga seotud tegevuste korraldamise kuludega.
Tegelikult aga lisas ühing arvele rea “haldusteenused” ja summa 75,98 eurot 2018. aasta alguses. Muudatus jäi aega, mil SA Tuuru reorganiseeriti Hiiumaa arenduskeskuseks ja selle juht vahetus. Tuuru senine juhataja Aivi Telvik andis asjad üle 25. jaanuaril 2018 ja samast päevast sai uueks juhatajaks Liis Remmelg.
Remmelg ütles, et Telvik tasus jaanuarikuu arve, millele oli haldusteenuse eest lisandunud 75,98 eurot ja tema veebruarikuu arve, millele lisatud sama summa. Nii teenis ühing haldusteenustelt lisaks 151,96 eurot enne, kui uus juhataja märkas, et lepingus sellist kulu ette nähtud polnud.
“Järgmistel arvetel on jäänud haldusteenuse real toodud summa tasumata ja põhjusest on ka tuletõrjeühingu esindajaid teavitatud,” ütles Remmelg.
Ise teen, teisele maksan
Põhjus, miks arenduskeskus ei ole nõus haldusteenuse eest maksma, on see, et lepingust tulenevalt on haldusteenuse täitmine üürniku enda st arenduskeskuse korraldada.
Lepingu punktis 2.1.4. on see selgelt kirjas: “Rentnik [Hiiumaa arenduskeskus – toim] organiseerib ise turismiinfokeskuse tööks kasutatava hoone osa ja hoone ümbrusega seotud haldusteenuse osutamise ja nende eest tasumise (sh WC-de kontroll ja vajadusel koristus 2 korda päevas turismihooajal ja 1 kord päevas hooajaväliselt, muru niitmine, haljastuse hooldus, teede ja platside puhastus, prügivedu, üldkoristus). Juhul, kui rentnik punktis 2.1.4. nimetatud haldusteenuseid mõistliku aja jooksul ei täida ning eirab rendileandja korduvaid meeldetuletusi, tellib antud teenused Rendileandja [tuletõrjeühing – toim] ning esitab arved vastavalt osutatud teenustele Rentnikule.”
Kuna turismiinfokeskuse ruume ja selle ümbrust hoiab korras infopunkti töötaja, tähendaks ühingule hooldusteenuse eest maksmine sisuliselt seda, et arenduskeskus maksab ühingule teenuse eest, mida ise endale osutab.
Remmelg kinnitas, et infokeskuse töötaja on hooldusteenuseid kogu aeg korrektselt täitnud ja ühingult ei ole ka tulnud ühtki signaali, et midagi oleks korrast ära.
Koristab ka Öömaja külaliste järelt
EASi ja Hiiumaa omavalitsuste rahaga ehitati Pritsumajja turismiinfopunkti ruumid. 2014. aasta mais, kui infopunkt pidulikult avati, ütles tollane Hiiu vallavanem Georg Linkov,
et endisest pritsumajast sai ilus ja otstarbekas ehitis tänu Hiiumaa turismiliidu eestvedajale Ly Kaupsile, kes leidis, et Keskväljaku “vapiloomast” tuleks teha linna esindushoone.
Idee ehitada linna keskväljakul asuvasse Pritsumajja turismiinfopunkt tuligi turismiliidult ja ka hoone ehitusprojekti tellis turismiliit, mida Kaups tollal juhtis.
Hiljem restaureeris SA Tuuru omavalitsuste rahastusega ka kõrvaloleva kuuri ning see ühendati Pritsumajaga klaasgalerii abil. Kuurist pidi infopunkt saama lisapinda ja sinna plaaniti koosolekuruumi ja ladu.
Praegu aga on kuuris hoopis populaarne majutuskoht Öömaja, mida külastajad booking.com kodulehel kiidavad. “Super asukoht, samas väga vaikne ja rahulik. Eriti tore oli klaasist ruum, kus sai rahulikult kohvi juua ja päikest nautida. Väga mugav voodi,” kirjutab Pille.
Ja tegelikult koristabI-punkti töötaja kaht ruumi, mida kasutavad ka Öömaja kliendid, üks neist seesama klaasgalerii, teisest ruumist lähevad külastajad WCsse ja duši alla. Nii näiteks on tulnud ette olukordi, kus klaasgaleriis kõnnivad Öömaja maikas ja trussikutes kliendid.
Aastaid Hiiumaa turismiliitu juhtinud ja nüüdseks nime vahetanud Ly Johansen on veendunud, et nii turismiinfopunkt kui ka koosolekute ruum rajati avaliku rahaga ning peaks olema avalikus kasutuses, mitte majutuskoht.