Kärdla sadamahoone varikatuse all on uus ja põneva väljanägemisega objekt – näib nagu oleks sinine vaal maasse sukeldunud ja ainult saba välja jäänud. Sabaotsa peal aga on ekraan.
Kärdla sadama kapten Sven Kriggulson selgitas, et tegemist on projekti SmartPorts, tõlkes Targad Sadamad iseteeninduskioskiga, mille kujundas Tauno Kangro. Läänemere lähiriikides peaks väikesadamates seisma kuskil 30 niisugust vaalasaba.
Kioskist saab ööpäevaringselt soetada sadamapileti. “Kui näiteks meie külaline jõuab sadamasse öisel ajal ja sadama kontori uksed on kinni, siis ta saab kioskis käivitada programmi, kuhu sisestada aluse parameetrid, tekkivad logiraamatu kanded: kust alus tuli, kui palju inimesi on pardal ja siis ta saab siinsamas ka sadamatasu maksta,” kirjeldas Kriggulson.
Seni, kuni programmi pole valitud, näitab ekraan kvaliteetset merekaarti, mida saab suurendada-vähendada ning millel kujutatud Kärdla lähikonna mereala. “Kõik, kes õppusele tulid ja kellele see pole kodusadam ja -laht, kõik vaatasid piirkonna läbi,” ütles Kriggulson. Lisaks soetas Kärdla sadam sama projekti toel ka valvekaamera, mida saab pöörata 360 kraadi, et sadamas toimuval silm peal hoida. Liikumiste korral salvestab valvekaamera nähtu ning salvesti ja kaamerapilti saab vaadata ka distantsilt, näiteks mobiilist.
Veel ühe projekti MASAPO toel soetas Kärdla sadam mõningaid väikevahendeid. Nii on sadamal nüüd statsionaarne mereraadio, millega saab kontorist pidada sidet merel sõitvate laevadega, turvavarustus, aga ka ilmajaam. Jaama tuulemõõtja ja temperatuurianduri andmed jooksevad reaalajas Windguru
lehele ja seal saab iga hetk vaadata, milline on ilm Kärdlas.
“Varem Windgurul siin, Tareste lahes jaama ei olnud ja Tareste lahe kohta ilmus ainult prognoosinfo, aga nüüd edastatakse täpselt reaalaja andmed,” selgitas Kriggulson.
Veel on tulemas defibrillaator ehk eestikeelsete häälkäsklustega elustamisvahend, millest võib abi olla südame seiskumisel. “Meedikud ütlevad, et kordades parandab elustamise efektiivsust,” märkis sadamakapten.
SmartPorts on Eesti-Läti-Soome-Rootsi ühisprojekt, mille eesmärgiks parandada Balti mere väikesadamate võrgustiku teenuseid. Projekti juhtpartneriks on MTÜ Eesti Väikesadamate Arenduskeskus, projekti maksumus 1,2 miljonit eurot.
MASAPO ehk väikesadamate mereturvalisuse arendamise projekti rahastab Kesk-Läänemere programm. Projekti juhtpartner on Hiiu vallavalitsus, projektipartneriks Ahvenamaa vabatahtlik merepääste.