Hiiumaa tarbijate ühistu kavatseb Käinasse ehitada uue kaupluse, kuna praegune on ajale jalgu jäänud – valikus on kolm asukohta.
Ühistu eesmärk on, et Käinas võiks uus Coopi pood avada uksed juba aastal 2020. Eri meelt on ühistu ja endine Käina vald, praegune osavald selles, kuhu uus kauplus ehitada, kas alevikku sisse või maantee äärde.
Hiiumaa tarbijate ühistu juhatuse liige Kaja Antons ütles, et uut kauplust on vaja, sest senine ei vasta enam aja nõuetele ja on 40 kasutusaasta jooksul igati kitsaks jäänud.
“Seda ei saa sellesama koha peal ka suuremaks teha,” selgitas juhataja, et n-ö viimase piiri peal on kaupluse kommunikatsioonid, pood ei ole võimeline rohkem rahvast läbi laskma ja ka kaupa ei saa lisada, sest poe abiruumid on väga väikesed.
Käina osavalla huvi on, et uus kauplus asuks võimalikult asula sees. Sobiliku alevikusisese asukoha leidmiseks on töös planeering, mis hõlmab maaala alates Käina huvikeskusest kuni Olerexi tankla, võrkpalliplatsi, ujula, tulevase elamuskeskuse ning kardirajani.
Eesmärk on selgitada, kas ehitada kauplus praeguse kardiraja asemele või siis ujula ja kultuurikeskuse vahele. Esimesel juhul tuleb kuhugi rajada uus kardirada, teisel uuesti ehitada tenniseväljakud, võrkpalliplatsid ja laste mänguväljak.
Planeeringus kaks kohta
“Minu arvates ei ole ühe väikese aleviku jaoks hea see, kui rahvas lihtsalt poe pärast sõtkub nende elukohast läbi,” välistas Antons praeguse väljakute ala. “Milleks on vaja suunata ostjate autodevool ujula ja kaunite kunstide kooli juurde, kus liigub palju lapsi? Minu arust on see ohtlik, kui me toome selle autodevoolu täpselt aleviku südamesse.”
Jõpiselg väitis vastu, et praegune autodevoog ei anna ohtlikkuse mõõtu välja. “Ka kõik praegused Coop kaupluse külastajad läbivad kogu asula ja see on pigem plussiks asulale ja seal asuvale ettevõtlusele,” ütles ta. Asula peatänav võiks tema hinnangul olla isegi praegusest tihedama liiklusega, seda enam, et käimasoleva maantee projekteerimise käigus lahendatakse kõik ohutusküsimused.
“Inimtühja peatänava kohta ütlevad õige pea nii kohalikud kui külastajad – see koht on mahajäetud,” ütles Jõpiselg.
Antons väitis, et tegelikult ei tee ka praegused möödasõitjad alevikus muud, kui sõidavad poodi, võtavad asjad ja lähevad ära.
Kardirada peab jääma
Antons ütles, et ühistu eelistus on minna poega maantee äärde ja tegelikult olekski uue kaubanduskeskuse jaoks parim asukoht praeguse kardiraja ala, kuid ka kardirada peab Käinasse kindlasti jääma.
Mis kardiraja ümberehitus maksma läheb, seda vald veel arvutanud pole, kuid Jõpiselg nentis, et igal krundil on kulud: “Kus mingite platside ümberpaigutamise, kus pikemate kommunikatsioonide ehitamise kulud – seda, kas need on piisavalt argumenteeritud, peabki otsustama arendaja, lisaks on igal maatükil oma hind.”
Kolmas variant, mida ühistu kaalub, on ehitada uus kaubanduskeskus Kärdla-Käina maanteel asuva kunagise tanklahoone kinnistule Hiiu mnt 1. See jääb aleviku keskmest pisut eemale, Kärdla-Käina maantee ristmikule.
Esimese katse leida uuele kauplusele koht alevi sees, tegi vald mullu juunis. Siis planeeriti u 1800-2000ruutmeetrise kaubanduskeskuse asukohaks Küti Äri ehk Hiiu mnt 13 kõrval asuvat Viire 8 kinnistut. Parklakohtade arvuks oli mõeldud 60, 20 lisakoha ehitamise perspektiiviga, ja need asunuks teisel pool Küti Äri, Hiiu mnt 13 a ja selle taga. Planeeringut tutvustati rahvarohketel koosolekutel, kuid ühistule ei sobinud, et ruumipuudusel tulnuks kaubanduskeskus suruda kõrgusesse, kahele korrusele.
Asula sees või väljas
Jõpiselg selgitas, et asulat planeerides lähtutakse põhimõttest hoida asula kompaktsena, et tekiks sünergia keskuses paiknevate teenuste ja kaubanduse vahel. “Kunagine kihelkonnakeskus kujunes samamoodi – kirik, kõrts, kauplus, apteek, kõik püüdsid lähestikku hoida, sest koos paikneda oli ärile kasulikum,” selgitas osavallavanem.
Ta nentis, et tänapäeval on tendents pigem vastupidine, sest suurte kaubanduskeskuste juurde soovitakse rajada avarad parklad ning nii liiguvad kauplused magistraalide lähedale. “Ideaal on “magistraali kõrval, tiheda asustuse külje all” võib öelda kasvõi Tallinna suuremaid kaubanduskeskusi vaadates.”
Osavallavanem ütles, et uus kaubanduskeskus tekitab asulale uue keskpunkti ja mõjutab aleviku elu järgmised 30 aastat. “Seega väärib parim asukoht põhjalikku otsimist,” nentis ta. Eesmärgiks on, et kaubandus saaks arengutõuke, aga asulat ei jäetaks maha ja elanikele säiliks hea ligipääs kõigele vajalikule.
Kaja Antons ütles, et mõistab valla suurt huvi tuua kauplus iga hinna eest alevikku sisse: “Näiteks Kärdlas on keskusest osa nagu ära hammustatud sellega, et Selver ja Tormi Konsum on eemal ja Keskväljakul ei toimu midagi.” Samas märkis ta, et Hiiumaa Kaubamaja külastajate arv on peale keskväljakul asuva kaupluse põhjalikku kaasajastamist kasvanud 30–40 protsenti.