Neli aastat ehitatud luksusliku katamaraan-mootorjahi ehitushinnaks kujuneb 1,3 miljonit eurot.
See on 500 000 eurot enam, kui ehitajad prognoosisid mullu veebruaris. Siis nimetas üks OÜ Arteran Grupi omanikke Riho Kangur maksumuseks 800 000 eurot.
Ka laeva ehitusaeg on arvatust pikemaks kujunenud. Mullu veebruaris lootis Kangur, et laev valmib kevadeks, nüüd on käes järgmine sügis ja valmis on alles laeva kere.
Katamaraani mööbel, mis saabub lähinädalatel Tallinnast, telliti OÜlt Voss Sisustus. Saaremaa paadiehitajad tulevad peagi Lehtmasse katamaraanile aknaid külge keevitama. Siinsed ehitajad panevad paika jahi elektriosa ja teevad lõpliku siseviimistluse.
Valmivat laeva ei taheta müüa, vaid loodetakse jätta see nn esitluspaadiks, millega omanikud sõidavad messilt messile.
Valmis loodetakse see saada oktoobri alguse paadimessiks Itaalias Genuas. Kui see ei õnnestu, siis järgmine mess, kus alust näidata tahetakse, toimub järgmise aasta jaanuaris Londonis.
“Lõplik valmimine sõltub sellest, kas tuleb veel üllatusi või ei tule,” nentis Kangur. Ta tõi näite, et kui algul oli kavas jätta katamaraanile esikülge vaid kaks suurt akent, siis nüüd tuli akanapind ümber jaotada neljaks. Põhjuseks, et Soome aknaehitajad, kes kinnitasid, et saavad kumerate akende valamisega hakkama, teatasid pärast arvutusi, et 8 cm jääb siiski ruudu pikkusest puudu. “Selliseid üllatusi on siin olnud ennegi, aga loodame, et neid enam ei tule,” ütles Kangur.
Miljardärid ootavad, hiidlased samuti
Väike bussitäis Hiidlaste koostöökogu liikmeid käis eelmisel nädalal tutvumas luksuskatamaraani ehitusjärjega.
Juba praegu on näha, et veel ühtlaselt halli värvi ja akendeta lõbusõidujahist tuleb tõeline iludus. Miljardärid, kellele niisuguse meresõiduki omamine taskukohane, väidetavalt juba ootavad seda.
Hiidlaste lootus on, et ehk hakatakse valmiva prototüübi järgi järgmiseid samasuguseid ehitama Hiiumaal ning see toob saarele laevaehituse ja töökohti.
Alust ehitava OÜ Arteran Grupp juhatuse liige Fred Kangur rääkis, et nende sooviks on näidata paati üle kogu Euroopa rahvusvahelistel paadimessidel, seejärel loodavad nad saada tellimusi ja ehitada üles seeriatootmise siinsamas Hiiumaal. “Tahaksime jätkata siin, kui läheksime kas Saaremaale või Tallinna, siis ega sealgi pole head töömehed ripakil ja nagunii tuleb nad välja õpetada,” selgitas Kangur ja kinnitas, et nende südamesoov on jääda Hiiumaale.
Alust on töömehed ehitanud sisuliselt käsitööna. “Inimesed lihtsalt ei usu, kui kaua võtab niisugusele laevale kuju andmine – see on meeletu töö tegelikult,” nentis Kangur.
Ehitustööd algasid juba 2009. aastal Suursadamas ja algul loodeti prototüüp valmis ehitada aasta-pooleteisega.
Järgmised samasugused kruiserid peaks juba valmima lihtsamalt, sest prototüübi järgi tehakse 3D pingil vorm, millega hakatakse valama järgmiseid aluseid.
Töid juhtinud paadimeister Peep Hallap on õpetanud välja ka uusi paadiehitajaid. Kangur tunnistas, et paraku on kaadrivoolavus olnud suur ja töötajad tihti vahetunud.
Fred Kanguri sõnul on nad mõelnud ka sellele, et ehk võtaks Hiiumaa ametikool paadiehitajate koolitamise ette, kuid mõttest kaugemale pole veel jõutud.