Hiiumaa omavalitsuste liit (HOL) on vähemalt neli aastat otsinud võimalusi uue poebussi soetamiseks, seni edutult. Nüüd ostab uue poebussi AS Selver, mis võtab üle ka teenuse.
Hiiumaa omavalitsuste liidu juhatuse liige Üllar Padari ütles, et olukord, kus poebussi omanik on omavalitsusliit, on Eestis väga erandlik, seevastu Skandinaavias tavalisem.
“Miks peaks buss olema HOLi oma kui erasektor on valmis teenust osutama,” küsis Padari retooriliselt.
Nüüd tegi rändpoe operaator, AS Selver HOLile pakkumise, et soetavad uue bussi ise, ainus tingimus, et HOL ei hakka vana bussiga pakkuma kõlvatut konkurentsi.
Padari kinnitas, et kui Selver uue bussi käiku saab, müüb HOL oma vana bussi oksjonil maha.
HOL on uue bussi ostu arutanud küll nii, küll naa. Eriti tihti oli uue bussi soetamisvajadus HOLi laual sellest aastast. Talvel oli praeguse Volvo bussi mootorile tehtud küll kapitaalremont, kuid
Padari sõnul on kaugemate külade elanike jaoks elutähtsa teenuse osutaja, registreerimisandmete järgi otsustades 26aastane buss,omadega läbi ning pole enam töökindel.
HOLi protokollidest selgub, et 2014. aastal leidus isegi ettevõtja, kes oleks uue bussi ostnud, kuid küsis selle käigushoidmiseks omavalitsuste tuge. Samal põhjusel ostis HOL bussi 2008. aastal tollaselt Tarbijate ühistult ning kuulutas välja hanke, mille võitis AS Selver. Ehk jäi too plaan just seepärast pooleli?
Valmib “rätsepatööna”
Koostöös Hiiumaa omavalitsuste liiduga opereeris Selver Hiiumaa poebussi ligi kümme aastat. ASi Selver juhataja Kristi Lomp ütles, et ka teenuse uuendamise idee on Selveri ja HOLi koostöös edukalt edenenud. “Oleme seisukohal, et Hiiumaa elanikud ja külalised vajavad uut kvaliteeti ning kaasaegsemat teenust,” lisas Lomp.
Bussi hinnast ta veel rääkida ei tahtnud, kuna tegemist on nn rätsepatööga ja lõplik hind alles selgub. Samuti ei saanud ta veel välja hõigata tähtaega, millal uus poebuss saare teedel vurama hakkab. “Töö käib ja kui aeg sealmaal, siis anname sellest kindlasti teada,” lisas Lomp.
Tema kinnitusel on uus buss vaid üks osa muudatusest. Veel kavatsetakse laiendada kaubavalikut, võtta kasutusele personaalsem lähenemine kliendile, arendada infosüsteeme ja luua võimalus tellida kaupu interneti teel.
“Nii nagu arendame oma kauplusi, teeme seda ka bussi puhul,” selgitas Lomp.
Lomp rõhutas, et Selveri koostöö HOLiga jätkub: “HOL koostöös Selveriga tegeleb poebussi projektiga lihtsal põhjusel – kuna maapiirkonnas napib kauplusi, siis on poebuss hea võimalus viia toidukaup kliendile lähemale. Mul on hea meel, et omavalitsus hoolib aktiivselt oma inimestest ja seisab selle eest, et teenused jõuaksid elanikeni.”
Ratastel poodi on vaja
Rändpoe müüja Helle Allik, kes bussiga kolm aastat mööda saare külasid ringi sõitnud, ütles, et suvel on ostjaid tunduvalt rohkem, eriti Kõpu pool, kus poodi ei ole. Samas eakamaid ostjaid, kes nii lihtsalt kaugemale poodi ei pääse, jääb aasta aastalt vähemaks. “Tarvis seda bussi on, olgu neid inimesi viis või viisteist, süüa tahavad nad ikka,” ütles Allik.
Kodukant Hiiumaa juhatuse esinaine Ester Tammis ütles, et näiteks Kassarimaal on rändpoodi kindlasti vaja. Tema hinnangul eriti suvekuudel kui saarel suvitajaid väga palju.
Emmaste valla Harju küla elanik Heli Üksik ütles, et nende külas on poebussi külastavaid eakaid vähemaks jäänud, kuid suvekuudel on poebussi ka sealkandis väga vaja.