Nüüd siis juba kolmandat aastat leiavad viiulimängule pühendunud noored ja nende õpetajad tee Kärdlasse, et veeta juulikuu viimane nädal oma erialaseid teadmisi ja oskuseid lihvides ja vahendades.
Rahvusvaheline keelpillikursus Hiiumaal tekkis soovist luua Eesti noortele andekatele muusikutele kõrgemaks lennuks vajalik koolitus, mis vastaks ka rahvusvahelistele standarditele. Kahel aastal tegutses kursusel kogu maailmas kõrgelt hinnatud pedagoog, Lõuna-Koreast pärit Müncheni Muusikakõrgkooli viiuliprofessor Mi-kyung Lee. Esimesel koroonaaastal interneti vahendusel, möödunud suvel aga “päriselt”, suutes nädala jooksul kardinaalselt muuta 18 noore viiuldaja elu. Mi-kyung Lee’le järgnesid Hiiumaale mitmed tema praegused ja endised õpilased Saksamaalt, Šveitsist, Koreast ja Soomest, nagu see tõeliste gurude puhul kombeks on. Tänavu me teda kahjuks kursusele ei saanud, kuna nii tegusa muusiku kalendris ei ole just palju mänguruumi.
Õpetajaks Soome viiulipedagoog
Sel aastal õpetab kursusel Soome viiulipedagoog Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, kes on rahvusvaheliselt tunnustatud kui väga laiahaardeline barokkmuusika spetsialist. Lisaks viiulile istub tema kätte ka vioola ja veelgi haruldasem pill – viola d’amore, mis on oma nime saanud eriliselt pehme kõla tõttu. Kui kaasaegsetel keelpillidel (peale viiekeelse kontrabassi) on neli keelt, siis viola d’amore-l on neid tervelt neliteist, millest seitsmel mängitakse ja ülejäänud seitse tekitavad resonantsi.
Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch töötab praegu Helsingi Sibeliuse-Akadeemia viiuli eriala vanemlektorina, kuid just barokkmuusikuna on ta teinud koostööd Euroopa juhtivate vanamuusika orkestrite ja ansamblitega. Mainigem siinkohal neist mõned: Soome barokkorkester, 18.sajandi orkester (Frans Brüggen), La Petite Bande (Sigiswald Kuijken), Amsterdam Baroque Orchestra (Ton Koopman), Concerto Copenhagen (Lars-Ulrik Mortensen), Orchestre des Champs Elysees (Philippe Herreweghe).
Kolm kontserti
Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch’i meisterlikku mängu saab kuulata tema soolokontserdil, mis algab neljapäeval, 28. juulil kell 19 Kärdla kirikus. Ettekandele tulevad Bassano, Biberi, Telemanni ja Bachi teosed.
Hoogsalt käima läinud kursust oli tänavu plaanis laiendada veel kahele erialale. Kui möödunud aastal käivitus tšellokursus Indrek Leivategija eestvedamisel, siis seekord tahtsime lisada ka vioola- ja kvartetiklassi, kuid see mõte jääb esialgu paremaid aegu ootama. Üksjagu peavalu on korraldajaile tekitanud ka Kärdla Muusikakooli ümbruses toimuvad remonditööd. Veel neid ridu kirjutades pole teada, kas muusikakooli ruumides on võimalik õppetööd läbi viia, või peame võimaliku müra ja tolmu eest põgenema. Õnneks on hiidlastel kombeks oma abivalmidusega igast olukorrast välja aidata, ja kui ikka häda käes, võime Kärdla Kultuurikeskusesse üle kolida. Kursuslasi on sel aastal põhiliselt Eestist, esindatud on ka Soome, Kreeka ja USA.
Avakontsert algab Kärdla kirikus teisipäeval, 26. juulil kell 19, kõlavad Schuberti, Rahmaninovi, Elleri ja Ukraina helilooja Volodõmõr Vynnytsky teosed. Mängivad Amanda Ernesaks ja Aet Ratassepp (viiul), Greta Ernesaks (tšello) ja Mart Ernesaks (klaver).
Nagu eelpool juba mainitud, kõlab Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch’i soolokontsert sealsamas neljapäeval, 28. juulil kell 19.
Traditsiooniline kursuslaste “aruandekontsert” algab laupäeval, 30.juulil kell 18 samuti Kärdla kirikus.
Eesti muusikute saavutused
Kuigi elame praegu masendavat sõjaaastat, ei saa tähelepanuta jätta seda, milliseid pöördelisi tulemusi on Eesti keelpillimängijad sel aastal rahvusvahelistel konkurssidel saavutanud. Viiuldaja Hans Christian Aaviku (kes ka kahel eelneval Hiiumaa kursusel osales) võit Carl Nielseni konkursil Taanis ja tšellist Marcel Johannes Kitse III preemia Kuninganna Elisbethi nimelisel konkursil Brüsselis tõestavad, et Eesti pinnalt tärganud muusikud suudavad ka kõige kõrgemaid tippe vallutada. See aga omakorda kohustab hoolt kandma püramiidi põhja loomise eest, ja Hiiumaal on selles oma roll.
AET RATASSEPP