Jälgi meid
Tüür bänner

PÄÄSTE

Merel jäi kadunuks jahtlaeva kapten

Harda Roosna
Teisipäeva õhtul Kärdla lähistel jahtlaevalt merre kukkunud mehe otsingud jätkusid nii eile kui ka üleeile, kuid kahjuks tulutult – kapten Markkut leida ei õnnestunud.
Kolmapäeval kella 9 ja 14 vahel otsisid meest Kärdla politseijaoskonna merepäästjad, vabatahtlikud ja päästjad. Otsingutele oli kaasatud ka PPA lennusalga helikopter.
Päästeoperatsioonil osalenud vabatahtlik merepäästja Martin Kagadze rääkis, et
kolmapäeval ulatusid otsingud Kärdla sadamast Vissulaiu ja Kakralaiuni. Merele mindi ranniku poolt ja tagasi tuldi mere poolt Tõrvaninale välja. Kagadze selgitas, et päästjatele andis suuna ja sihtpunktid merepäästekeskus. Kahjuks kaptenit leida ei õnnestunud.
Kagadze arvates pole võimalik 15–16 kraadises merevees nii kauaks ellu jääda. “Paar tundi, mitte rohkem pead sellises vees vastu,” ütles ta.
Teisipäeval, 16. augustil kella 22 paiku anti merevalvekeskusele teada, et jahtlaeva pardalt on umbes pool tundi tagasi merre kukkunud inimene. Alusel viibinud reisiseltskond koosnes kahest inimesest, mõlemad mehed olid Soome vabariigi kodanikud. Kõne teinud Ville teatel kukkus merre jahtlaeva kapten Markku. Mehe sõnul puudusid tal endal oskused aluse juhtimiseks, aga ta ütles, et proovib jahti suunata tulede poole, mida eemalt näeb.
Mees ei osanud merevalvekeskusele täpsustada, kus ta hetkel asub või kuhu nad alusega teel olid. Merevalvekeskus tuvastas radaripildilt liikuva aluse Kärdlast umbes neli miili kirdes.
Teatele reageerisid Kärdla politseijaoskonna merepäästjad ja vabatahtlikud. Oli torm ja pime, laine kõrgus 3 meetrit kui vabatahtlikud päästjad kolmveerand tundi pärast teate saamist päästekaater Wiimaga merele sõitsid.
Südaööks leidsid päästjad aluse üles. “Tund aega proovisime teda sadamasse sisse juhatada, aga mees, kes oli roolis, hoidis rooli esimest korda ega olnud purjetamisega kokku puutunud. Seepärast ei saanud ta tulede vahelt sadamasse sisse sõidetud. Tegime tiire ümber jahi ja iga tiiruga kandus jaht aina enam sadamast mööda Hausma poole. Üks puri oli laeval peal, ta proovis mootoriga sõita, aga ei saanud hakkama. Lõpuks oli jaht nii kalda lähedal, et me ei saanud sellele mere poolt enam ligi ja siis mindi maa poolt ja toodi ta laevalt ära. Seal oli rinnuni vesi ja mehed läksid jalgsi laevale.”
Vabatahtlikud aitasid laeval olnud mehe kaldale ja Kärdla politseijaoskonna merepäästjad otsisid üle parda kukkunud kaptenit. Keeruliste ilmastikuolude tõttu lõpetati kadunud mehe otsingud südaöö paiku.
Päästetud mehe sõnul kandis vette kukkunud kapten päästevesti. Kagadze oletas, et kui tegu oli manuaalse avamisega päästevestiga, ei pruukinud ta jõuda vesti avada. “Vest on ju erkkollane – kopter oleks ta ikka üles leidnud,” PPA pressiesindaja Heiko Leesment ütles, et mehed olid alusega teel Hiiumaale, kus sooviti sadamas oodata ilma paranemist ja plaan oli täna jätkata reisi Hanko suunas. Esialgsete ütluste kohaselt kukkus kapten vette purjede kohendamisel.
Juhtunu täpsemad asjaolud on selgitamisel, muuhulgas ka see, miks teavitamine väidetavalt pool tundi hilines. “Hädaolukorras tajuvad inimesed aega erinevalt ja seepärast ei saa ka tõsikindlalt väita, et vette kukkumise ja abi kutsumise ajavahe oli pool tundi,” ütles Leesment.
Kärdla politseijaoskonna juht Aare Allik ütles, et kolmapäeval kontrolliti rannajoont Sääre ninast Tõrvaninani ka jalgsi meres, eile tegeles politsei jahtlaeva hävimisest päästmisega. Samuti jätkati rannariba vaatlust.
Lääne prefektuuri merepääste koordineerija Karet Akkaja ütles juhtunu kohta, et merel liiklemisel tuleb olla äärmiselt ettevaatlik ja pidada kinni kõigist ohutusnõuetest.
“Oma võimeid ja oskusi tuleks igal merele minejal kriitiliselt hinnata. Kui ilm on kehv, on oluliselt turvalisem oodata sadamas ilmaolude paranemist, kui hakata ohtu panema enda või kaasreisijate elu ja tervist. Juhtunu valguses tuletame meelde, et merele minnes oleks hea, kui pardal oleks alati lisaks kaptenile veel vähemalt üks inimene, kes oskab alust häda-
olukorras navigeerida või peatada,“ ütles Akkaja.

Veel lugemist: