Connect with us

Uudised

Hullu Teadlase õpilased Lauka koolis

Katrin Laan
Oktoobri lõpus jõudis koolide postkastidesse teade, et Hull Teadlane kutsub kõiki Eesti koolide 1.–3. klasside õpilasi osalema teaduskonverentsil “Muld kui kuld”, mis viiakse läbi Tartu Ülikooli muuseumi ja Tartu Ülikooli teaduskooli koostöös.
Selleks tuli õpilastel nelja- kuni kuueliikmelistes rühmades kasvatada taimi, viia läbi vaatlusi, nende põhjal uurimistöö koostada ja see Hullule Teadlasele saata.
Lauka kooli 1. ja 3. liitklassis õpib kokku kümme õpilast. Kõik olid rõõmsalt nõus taimede kasvatamist proovima. Moodustasimegi siis kaks tiimi: 1. klassi neljaliikmelise ja 3. klassi kuueliikmelise – seega osales kogu klass.
Alustasime oma projektiga juba novembri alguses. Otsustasime kasvatada herneid. Iga laps sai kaks topsi. Ühe topsi sisse panime liiva, teise sisse mulda ja igasse topsi kaks hernest. Topsid asetasime klassi aknalauale valgusküllasesse, sooja kohta. Ülejäänud herneseemned panime samuti liiva ja mulla sisse, kuid topsid asetasime hämarasse, peaaegu pimedasse kohta. Koostasime vaatlustabelid, mõõduribad ja vaatlusraamatud.
Kastsime taimi vastavalt vajadusele. Siis aga tekkis lastel küsimus, mis juhtub siis, kui taimi liiga palju kasta. Kui olime oma taimi kolm nädalat kasvatanud, saime teha esimesi kokkuvõtteid. Need taimed, mida iga päev kasteti, surid. Ülejäänud taimed olid kasvanud umbes 2 cm päevas, igal oli küljes viis-kuus lehte ja ilmusid köitraod. Mis toimus aga pimedas riiuli all? Esiteks vajasid need taimed kolm korda vähem vett, nad kasvasid palju kiiremini kui aknalaual olevad taimed, nägid aga välja helerohelised, peaaegu valged ja olid väga nõrgad. Panime ka tähele, et aknalaual kasvavad taimed pöörasid oma ladvad kogu aeg aknast tuleva valguse poole. Veel märkasime, et taimedele hakkasid kasvama mingid traaditaolised asjad – köitraod. Neljanda nädala algul panime taimedele ronimiseks nöörid.
Selleks, et teada saada, miks taimed just niimoodi kasvasid ja arenesid, hakkasime lugema teatmeteoseid ja otsima infot internetist. Mõnes tunnis kasutasime ka tahvelarvuteid selleks, et taimi pildistada, fotosid üle joonistada ja oma juttu juba tehtud tööst salvestada. Vaatasime ka Youtubest filmi, kus oli näidatud kaht nädalat taime arengus kahe minuti jooksul. Pärast arutlesime, kas meie taimed kasvasid samamoodi või mitte.
Neljandast nädalast alates jäi taimede kasv seisma. Käisime ära talvisel koolivaheajal. Palusime sel ajal oma taimi kasta koolitädi Ellel. Vaheajalt tagasi tulles avastasime, et meie taimed ei ole ikka üldse pikemaks kasvanud. Nii mullas kui liivas kasvavad taimed olid umbes 30 cm pikad ja riiuli all kasvavad taimed 45 cm pikkused. Nii jäigi. Enamus taimedest kuivas ja viskasime nad prügikasti.
Jaanuaris saime kirja, et Hullu Teadlasega planeeritud kohtumine Kõmsis jääb ära ja selle asemel toimub  Skypei vahendusel.
Meiega koos osales skaibivestluses veel neli kooli. Hull Teadlane tegi põnevaid katseid ja saime talle küsimusi esitada. Pärast seda alustasime oma uurimustööde üleskirjutamist ja vormistamist. Saatsime valminud tööd Tartusse ja jäime tulemusi ootama.
Märtsi lõpus hakkasid kaks aknalauale jäänud taime uuesti kasvama. Kuigi nende alumine osa nägi välja kuiv ja nõrk, ilmusid ülespoole lopsakad lehed. Taimed pikenesid jälle iga päevaga, isegi kui unustasime neid vahel mitu päeva kasta.
Aprillis teatas Hull Teadlane, et temani jõudis 48 uurimistööd üle kogu Eesti ning žürii valis iga vanuseastme viis kõige enam silma paistnud tööd. 15 parima uurimistöö autorid ja juhendajad kutsuti 6. mail Tartu Ülikooli muuseumi valgesse saali, Hullu Teadlase teaduskonverentsi finaali.
Oma suureks rõõmuks saime teada, et ka meie 1. klassi tiim on valitud 15 parema hulka. Reedel, 6. mai hommikul oligi meil võimalus oma tööd esitleda. Meiega sõitis Tartusse kaasa ka 3. klass, kes küll lõppvõistlusele ei pääsenud, kuid oli ära teinud sama suure töö. Kuna meie mõlemad tiimid uurisid samadel tingimustel samade taimede kasvamist, siis vast otsustaski žürii välja valida ühe neist. Sel korral siis 1. klassi, aga 3. klassi õpilased olid meie kõrval nagu alati ja hoidsid omadele pöialt.
Nüüd oleme rõõmsalt tagasi kodus, kaasas kolmandat kohta tõendav diplom. Uurimustöö oli põnev, saime palju uusi teadmisi ja kogemusi.
Järgmisel õppeaastal kutsub Hull Teadlane 1.–3. kl õpilasi osalema järgmise teaduskonverentsi projektis, kus uuritakse prügi ja saadakse rohkem teada taaskasutusest. Meie soovitus on – osalege kindlasti!
Täname Hullu Teadlase tiimi, Lauka põhikooli, Hiiumaa Civitan klubi ja Harda Roosnat, kelle rahalisel toel meie reis Tartusse üldse võimalikuks osutus. Aitäh ka heatahtlikule ja toredale bussijuhile Ülo Oravale.

Katrin Laan
uurimustöö juhendaja ja 1.–3. liitklassi õpetaja

Veel lugemist:

Uudised

Hiiumaa osavallad müüvad maha vara, mida endal vaja pole. Pakkumisel on nii kortereid, laoruume, elamumaad ja tootmismaad kui ka maatulundusmaad. Eelmisel aastal korraldas Hiiumaa...

Arvamus

Viimase (19.04) Hiiu Lehe juhtkiri tõi välja, et kohaliku omavalitsuse volikogu valimiseni on jäänud poolteist aastat ning näha on, et soovitakse kaaklema hakata. Tagamaa...

Uudised

Kärdla muusikakooli õpilane Arabella Mürk (13) tõi Küprosel korraldatud 6. rahvusvaheliselt muusikaolümpiaadilt pronksdiplomi. Rahvusvaheline muusikaolümpiaad peeti Küprose kuurortlinnas Ayia Napa ning kestis see kolm...

Uudised

Vabaühendustele jagatava projektitoetuse esimeses voorus jäi tühjade pihkudega enam kui kaks kolmandikku toetuse küsijaist, mida on rohkem kui mullu kahe taotlusvooru peale kokku. Hindamiskomisjon...