Jälgi meid
Tüür bänner

UUDISED

Autod olemas, juhte otsitakse tikutulega

1. märtsist lõpetas OÜ Hiiu Autotrans fekaaliveo ja peale seda jäi ainsana teenust osutama AS Eesti Keskkonnateenused – mõlemal on praegu puudu autojuht, kes seda tööd pidevalt teeks.
“Meil oli selle töö peal autojuht Urmas Mändla, seitseteist aastat töötas, väga tubli mees oli, aga läks pensionile ja noored ei taha seda tööd enam teha,” selgitas Hiiu Autotransi juhatuse liige Anu Pielberg. “Kui leiaksime töötaja, jätkaksime kohe.”
Autotrans selle ameti peale soovijat pole leidnud ja kui Keskkonnateenuste autojuht haigeks jäi, tekkis nädalapikkune järjekord neist, kes settekaevu tühjendamist või fekaalivedu hädasti vajasid.
Keskkonnateenuste Hiiumaa osakonna juhataja Aivo Kriiska selgitas, et teenust suudetakse praegu osutada üksikutel päevadel ja tellimusi muudkui tuleb juurde. “Üks korralik töökorras auto koos statsionaarse juhiga kataks ilusti Hiiumaa vajadused ja juhil oleks ka pidev töö,” ütles Kriiska.
Juhataja rääkis, kuidas nad on püüdnud probleemiga toime tulla peale seda, kui imuauto juhti tabas terviserike: “Teised töömehed teevad seda tööd varuajast ja oleme hädalisi aidanud – terve reedese päeva oli auto väljas, teisipäeval käis auto väljas, olen isegi käinud aitamas ettevõtteid, mis selletõttu vaata, et peavad tegevuse seisma jätma,” rääkis Kriiska teisipäeval.
Teenus tuleb tellida varem
Kriiska ütles, et enam-vähem saavad nad hakkama ja saavad ka aru n-ö hädalistest, paraku helistatakse tihti lausa viimasel hetkel. Piltlikult öeldes siis, kui varbad on juba märjad. “Öeldakse, et nüüd on kohe vaja. Kui ma küsin, miks te varem ei helistanud ja soovitan, et pange ennast nüüd järjekorda, kirjutage meile ja kirjutage, et on eriolukord ja kaev ajab juba üle, siis vastuseks on – ei ma ei pane järjekorda,” selgitas Kriiska.
“Siis paari päeva pärast helistatakse uuesti – kuidas teil nüüd olukord on? Mina vastan, et olukord on endine ja järjekorda kliente muudkui lisandub, et miks sa ennast järjekorda ei pannud. Ja siis küsitakse imestunult – kas sul meeles ei olnud?”
Kriiska selgitas, et asjad ei käi nii, et helistamise peale tullakse teenust osutama, teenus tuleb ametlikult tellida. Tema sõnul on juba ka neid kliente, kes panevadki enda vedeljäätmete veo soovi graafikusse kirja nagu prügiveo ja imuauto tulebki kokkulepitud päeval. “On seal siis mahuti täis või on pool kanti veel puudu – see hinnavahe on nii väike – aga su heaolu sõltub sellest,” soovitas Kriiska teenuse varem tellida.
Talvari: Mis saab suvel?
Ungru Resto peakokk Andrus Talvari kirjutas sotsiaal­meedias, et tellis teenuse esmaspäeva varahommikul ja talle vastati, et imuauto tuleb nädala jooksul. Talvari nentis, et see on juba probleem.
Ka soovis ta anda tühjendamise kuupäevad ette terveks suveks, aga sellele vastati, et kindlalt lubada ei saa ja auto tuleb siis, kui saab.
Talvari leidis, et kui juba praegu on lokaalse kanalisatsiooni tühjendamiseks nädalapikkune järjekord, võib suvel tekkida suur probleem, kuna lokaalset kanalisatsiooni kasutavad peale eramute ka majutus- ja toitlustusettevõtted.
Reedel teatas vallavalitsus, et kuna purgimisteenuse ehk reovee ja olmevee äravedu Hiiumaal on seiskunud, pakub ajutiselt teenust AS Kärdla Veevärk.
Valla infojuht Liina Siniveer selgitas, et kuigi tegemist on nn vabaturu teenusega, mida vald osutama ei pea, aga kuna tekkis eriolukord, loodi selleks võimalus. Lisainfo ja teenuse tellimiseks tuleb helistada Kärdla Veevärgi klienditeeninduse numbril 463 2187.
Aivo Kriiska sõnul on väga hea, et vald reageeris ja lahenduse leidis. “See päästab praegu ära need hädalised, kelle juurde meie ei jõua.”
Anu Pielberg aga tegi üleskutse teha oma kanalisatsiooni­süsteemid korda. Neid, kelle jaoks see võimalus loodud, kutsus ta kanalisatsiooni­süsteemiga liituma selle asemel, et purgimisteenust osta.
Kulukas teenus
Tegemist on päris kuluka teenusega, eriti nende saare­elanike jaoks, kes elavad väljas­pool Kärdlat.
Eesti Keskkonnateenuste kodulehel on kirjas, et vedelate jäätmete vedu Kärdla piires maksab 1 kantmeeter 11 eurot koos käibemaksuga, lisandub tasu lampkastide/paakide avamise eest 9,60 eurot tund.
Kuna AS Kärdla Veevärk tavaliselt reovee veoga ei tegele ning vastavad autod on neil vaid enda ettevõtte ja oma klientide tarbeks, kehtib neil tunnihinne. Nende suurima, Mercedes klassi imuauto, mis saab teha ka survepesu, tunni­hind koos käibemaksuga on ligi 58 eurot. Keskmise, Volvo tunnihinne on u 46 eurot ja nõukogudeaegse GAZ baasil imuauto tunnihinne on 35 eurot. Viimane praegu teenust ei osuta, kuna autojuht on haige. Kõigi kolme puhul lisandub teenuse osutamisel väljaspool Kärdlat läbisõidu pealt 1 euro kilomeeter.
Hiiu Autotransi veohind olenes kogusest. Koos käibe­maksuga maksis Kärdlas 1 kantmeetri reovee vedu 10 eurot, 10 kantmeetri vedu aga 63 eurot. Väljaspool Kärdlat maksis vedu 1 euro kilo­meeter, millele lisandus 3 eurot iga kantmeetri reovee eest ja lisandus käibemaks.
“Kuna meil oli suur kümnekantmeetrine pütt, siis saime võtta reovett soovi korral peale ka naaberkülast ja sel juhul läks veohind pooleks,” selgitas Hiiu Autotransi müügijuht Tiina Aul, kuidas vedu klientide jaoks soodsamaks saadi.
Anu Pielbergi sõnul muutub purgimisteenus kunagi, kui kõik Kärdlas kanalisatsioonisüsteemiga ühinevad, sisuliselt sotsiaalteenuseks, kuna mujal maakonnas elavad kliendid ei jaksa seda siis enam kinni maksta. “Vald võiks juba praegu mõelda, kuidas seda teenust toetada, kui kliente nii väheks jääb,” leiab ta.

Veel lugemist: