Oktoobri keskpaigaks lõppesid Rukki kanali hooldussüvendustööd, mille tulemusena on kanalis tagatud laevaliikluseks vajalik minimaalne sügavus 5,2 meetrit EH2000 kõrgussüsteemis ehk rahvakeeli Amsterdami nulli suhtes.
Ameti tellitud hooldus-süvendustööd tegi Inseneriehituse AS pinnasepumpsüvendajaga Vlieree. Selleks, et mitte segada parvlaevaliiklust mandri ja Hiiumaa vahel, tehti kanali süvendustöid vaid öisel ajal, alustades õhtul peale viimase parvlaeva väljumist ning lõpetades enne esimest hommikust väljumist.
Ameti laevateede osakonna juhataja Kert Süsmalainen ütles, et tööd kulgesid ootuspäraselt: “Kuigi esialgne eeldatav tööde teostamise aeg oli kaks nädalat, tuli arvestada ka sügiseste ilmadega, mis seda aega veidi pikendasid, siiski said kõik tööd valmis tähtajaks.”
“Kui varasemalt tehti Rukki kanali hooldussüvendustöid koppsüvendajaga, siis sel aastal oli kasutada pinnasepumpsüvendaja, mis aitas töid kiirendada,” selgitas Süsmalainen.
Uus lahendus tegi süvenduse tema sõnul ka märkimisväärselt odavamaks. Kui tänavu kulus ilma käibemaksuta 379 000 eurot, siis 2018. aasta hooldussüvendustööde maksumus ilma käibemaksuta oli 650 000 eurot.
Amet mõõdistab Rukki kanalit regulaarselt, kuna sügavused kanalis ei ole püsivad ja muutuvad pidevalt. Setete kuhjumist võivad mõjutada nii tormid kui ka laevade enda liikumine. Rukki kanali hooldussüvendustööde vajadus selgub vastavalt mõõdistuste tulemusele. Viimane mõõdistus enne Rukki kanali hooldussüvendust tehti selle aasta 22. aprillil, mil minimaalseteks sügavusteks kanalis oli 4,8 meetrit. Kanali selliste sügavuste juures võib madalama veetaseme korral olla häiritud parvlaevaliiklus, teatas amet.
Rukkirahu kanal ehk Rukki kanal on 2,5 km pikkune lääne-idasuunaline kanal Rohuküla–Heltermaa laevateel Rohuküla sadama lähedal, Rukkirahust põhja pool. Kanal on 60 meetri laiune ja 5,2 meetri sügavune (EH2000). Veeteede amet on avaldanud navigatsioonikaardi korrektuuri ning samuti on mõõdistustööde tulemused näha rakenduses Nutimeri.
2018. aasta veebruaris-märtsis seiskus madala veeseisu ajal parvlaevaliiklus Hiiumaa liinil. Tookord selgus, et viimati süvendati Rukki kanalit 2014. aastal, 2016. aastal kanalit vaid traaliti, mis sisuliselt tähendas kanali puhastamist sinna jää- ja tormidega kandunud suurematest kividest ja setetest. Toona ütles OÜ TS Laevad peakapten-mereohutusjuht Jaanus Matso Hiiu Lehele, et ajapikku kanduvad kivid ja muud setted kanalisse tagasi, seepärast tuleb süvendustööd ette võtta iga paari aasta järel.
Rukki kanali hooldus-süvendustööd on praegu kajastatud riigi eelarvestrateegias kuni aastani 2023 ja kanalit hooldatakse iga kahe aasta tagant.