Ametiühing ja TS Laevad jõudsid kolmeks aastaks palgakokkuleppele.
Kollektiivlepingu läbirääkimised kestsid eelmise aasta märtsist 22. jaanuarini ehk ligi aasta aega ning vastuolude tõttu tuli kaasata ka riiklik lepitaja.
“Kompromisse on pidanud tegema mõlemad pooled, kuid lõpuks taanduvad väga paljud asjad töötajate heaolule ning see on meile oluline,” ütles TS Laevade juht Jaak Kaabel saadetud pressiteates.
TS Laevad teatas, et kollektiivleping puudutab kõiki ettevõtte töötajaid nii palju, kui see on erinevate ametikohtade ja tööde iseloomust tulenevalt asjakohane ning ulatuses, mis tuleneb seadusest või regulatsioonidest ning sõltumata sellest, kas laevapereliikmed kuuluvad ametiühingutesse või mitte.
Lember: Püüdsime streiki vältida
Eesti meremeeste sõltumatu ametiühingu (EMSA) esimees Jüri Lember ütles saadetud pressiteates, et lepitusprotsess sai küll lõpplahendi, kuid palju küsimusi jääb õhku.
“Kokkulepe lahendab terava konflikti laevaperede palgaskaala alumises otsas olevate töötajate taotluste ja tööandja soovi vahel neile minimaalselt vastu tulla, kuid jätab üles palju küsimusi seonduvalt ettevõtte ülejäänud personalipoliitikaga,” kirjutas Lember.
Ta märkis, et fikseeriti vaid madruste ja pootsmanide töötasude kasvunumbrid, kes moodustavad ametiühingu liikmeskonna enamuse. “Me tulime meeste poolelt tööandjale oluliselt vastu, et mitte minna konflikti teravdamise teed ja jõuda suursaarte vahelistel parvlaevadel streigini,” kirjutas Lember.
Osapooled leppisid kokku, et madalaimate palgaastmete tunnitasu miinimummäärad tõusevad lepingu sõlmimise hetkest vähemalt 5 protsenti esimesel ja 5 protsenti teisel aastal ning kolmandal aastal tarbijahinnaindeksi väärtuse jagu, teatas ametiühing.
Lisaks võib EMSA hinnangul leppe oluliseks punktiks lugeda tööandja poolset tööõnnetuskindlustust maksimaalse hüvitismääraga 74 000 eurot.
Kaabel: Palk ületab regiooni keskmist
“Opereerimise algusest saati oleme oma töötajatele pakkunud kaasaegseid töötingimusi, regiooni keskmist ületavat palka, koolitusi ning muid hüvesid. Usun, et täna sõlmitud kokkulepe on sellele hea täiendus ning jätkame oma igapäevast tegevust pühendumisega,” võttis Kaabel saavutatu kokku.
“Kahjuks viitab tööandja pidevalt mingile, meile EMSAs arusaamatule, regiooni keskmist ületavale töötasule ja jäi ka läbirääkimistel endale kindlaks, et rohkem pole vajadust tõsta. Olen lugenud, et ka suursaarte rahvas ei saa aru, mis regionaalsele töötasule TS Laevade juhtkond viitab,” ütles Lember Hiiu Lehele.
Lember nentis, et kui lepingu tingimustega võib jääda rahule, siis kindlasti mitte palgakokkuleppega. Tema hinnangul jääb madruse tunnitasu 5,25 eurot ikka madalaks, eriti kui võtta arvesse meretöö spetsiifikat ja vastutust. “Isegi ehitussektoris on mehe tasu, kes jõuab hommikul labida najal püsti seista, kuus eurot tunnis,” ütles Lember.
Veel ühe puudujäägina märkis EMSA esindaja, et meeste nõue, indekseerida igaaastaselt kõigi ametikohtade töötasud tarbijahinnaindeksi (THI) võrra, jäi kokku leppimata.
Positiivsena märkis Lember, et suudeti kokku leppida madruste ja pootsmanide tunnitasu määra tõstmine. Lember selgitas, et madrused ja pootsmanid ehk tekimeeskonna reakoosseisu kuulujad moodustavad peaaegu poole kõigist TS Laevade alustel meremeestena töötajatest, samuti rõhuva enamuse 24 ametiühingu liikmest antud ettevõttes ja selles mõttes oli see kompromiss tema hinnangul ka õiglane.
EMSA esimehe sõnul teeb ametiühingule laiemalt muret see, et tööandjad, sh ka riigi osalusega äriühingutes, ei saa päris hästi aru, kuhu Eesti tööjõuturg on praeguseks välja jõudnud.
Lemberi sõnul hääletavad töötasuga rahulolematud töötajad n-ö jalgadega ning see on kahjulik ka ettevõtte jaoks: “Ettevõttel tuleb leida taas ja taas uusi töötajaid, nad töökoha spetsiifikast lähtuvalt välja koolitada ning teha muid kulutusi, olgu see töörõivastele või igakordsele paberimäärimisele,” nentis Lember.