Ligi viis kuud laval ja rohkelt kiidusõnu pälvinud Elmo
Nüganeni lavastatud ooperi “Don Giovanni” kavalehelt leiame ka hiidlaste Tambet Kikase ja Rauno Zubko nime.
Mullu 21. novembril Tartus Vanemuise teatris esietendunud Wolfgang Amadeus Mozarti ooperis “Don Giovanni” astub Leporellona lavale Hiiumaalt sirgunud bass-bariton Tambet Kikas, tosin aastat tantsuõpetaja töötanud Rauno Zubko on etenduse tantsujuht.
Pikk kogemus
Hiiumaal rahvatantsuansamblis “Killuke” Helgi Taelma juhendamisel tantsimist alustanud Rauno Zubko on Eesti teatrites liikumisjuhi ja koreograafina töötanud üle kümne aasta, sh mitmel korral ka Vanemuises. Lavastusi, mille ettevalmistusprotsessis ta osalenud, on kokku mõnikümmend.
Zubko ütles, et teise hiidlase, Tambet Kikasega ta “Don Giovanni” lavastuse ettevalmistamisel eriti kokku ei puutunud, sest põhiliselt seadis kooriliikmeid laval tantsima. Tambet Kikase jaoks aga on tegu esimese suure soolorolliga.
Unistuste roll
Kikas, kes töötab lauljana Rahvusooperis Estonia, sattus Vanemuisesse tänu Risto Joostile, kes on seal muusikaline juht ja peadirigent.
“Olin just alustanud tööd Rahvusooperi kooris ning ühel ilusal 2020. aasta sügispäeval trehvasime Estonia teatris,” meenutas ta. Pärast kohtumist kutsus Joost teda ette laulma, et näha, mis häält ta teeb peale nelja aastat Šotimaa kuninglikus konservatooriumis.
“Laulsin talle igasuguseid toredaid aariaid, kuid lõpuks küsis ta minult, kas ma oskan Leporello aariat,” rääkis Tambet Kikas. Ta polnud seda küll paar aastat harjutanud, kuid laulis sellegi ette ja koheselt pakkus Joost talle seda rolli Vanemuises.
Kikas ütles, et see konkreetne roll on olnud pikka aega üks tema unistusi, sellest ajast peale, kui ta laulmist üldse õppima hakkas. “Ei osanud arvata, et ma nii ruttu oma karjääri alguses seda osa laulaksin, seda just tema musikaalselt tehnilise partii ja väga mitmekülgse tegelaskuju tõttu.”
Kikas meenutas veel, et küsis, kas ehk oleks Masetto roll talle sobivam, kuid sai vastuse, et just nimelt Leporello oleks tema jaoks õige.
Tempokas etendus
Tambet, kes on teinud Estonias väiksemaid rolle nagu Markii “Traviatas” või Sciarrone “Toscas” ütles, et kogu “Don Giovanni” lavastusprotsess oli tema jaoks äärmiselt keeruline, samal ajal väga õpetlik. Olid ju varasemad osatäitmised Leporelloga võrreldes kordades väiksemad. Kogu ooper kestab umbes kolm ja pool tundi ning enamiku sellest ajast on Leporello laval. “See nõuab väga suurt vastupidavust ja tohutult energiat, kuna on nii mänguline roll – hüppamist ja kargamist tuleb ette päris palju, lisaks selle juurde veel keeruline vokaalpartii,” rääkis Tambet. “Kõik see nõuab, et energia oleks terve etenduse jooksul laes – ei tohi kordagi latti alla lasta ja laval ei teki kordagi hetke stiilis, et kui lavapartner laulab, siis võib korra hinge tõmmata.”
Lähitulevikus on Tambet Kikasel Estonia teatris tulemas veel paar toredat rolli. Näiteks etendub kevadel täiesti uus lasteooper “Naksitrallid” Tõnis Kaumanni sulest ja seal laulab Kikas Jäätisemüüja osa.
Plaanid tulevikuks
“Kindlasti on suuri unistuste rolle palju, kuid igal asjal on oma aeg,” ei kiirusta noor laulja unistuste rolle püüdma. “Olles võrdlemisi noor bass, siis enamus suuri bassirolle jäävad mul veel vanuse ja küpsuse tõttu oma aega ootama.”
Praegu peab Hiiumaal sirgunud Tambet Kikas oma koduks siiski Tallinna, kus veedab suurema osa oma ajast. “Kahjuks oma kiire graafiku tõttu on raske leida aega Hiiumaal käimiseks,” ütles ta. Kodus maal saabki ta käia ainult suviti, kui teatris on kollektiivpuhkus jaanipäevast augusti alguseni. “Hiiumaa jääb alati minu südamesse ning mul on alati hea meel, kui ma olen Nurstes oma maakodus, seal on alati vaja midagi nokitseda ja seetõttu võtan seda kui aktiivset puhkust.”
Tambet ütles, et näiteks trimmerdamine on tema jaoks meeletult teraapiline tegevus, mis aitab mõtted loomingust eemale viia. Lisaks ootab lemmikrand Külakülas, kus hea ja sooja ilma korral on ülimalt mõnus supelda ja päevitada