Hiiumaa elanikke paneb kuudepikkune kemplus ümber parvlaeva kuuenda väljumise argipäeviti juba lihtsalt õlgu kehitama. Ei tundu olevat ühtki mõistlikku põhjust, miks seda reisi lisada ei saa. Kaks ametnikku lihtsalt hämavad majandus- ja kommunikatsiooniministri vaikival nõusolekul ning veeretavad palli ühest väravast teise.
Miks seda tehakse? Kas selleks, et vaidlusalune aeg märtsikuuga otsa saaks ja ametnikel õnnestuks hiidlased teist talve pika ninaga jätta?
Reedesel kohtumisel Hiiumaa ettevõtjatega veeretas TS Laevade juht Jaak Kaabel palli maanteeameti väravasse ja ütles, et nende poolt on kuus väljumist tehtav.
Maanteeameti peadirektori asetäitja Meelis Telliskivi aga ütles, et hiidlased peavad nüüd tegema valiku, sest rahaliselt on kõik juba paika pandud.
Tahaks selgeid vastuseid: Kes pani? Kes otsustas? Ja miks hiidlaste seisukohta, mis ammugi välja öeldud, arvesse ei võetud?
Reiside täituvus ei saa seejuures olla argument. Hiiu Leht võrdles Hiiumaa liini ning mandri ja Muhumaa liini jaanuari, veebruari ja märtsi 2018 reiside täituvust ning need numbrid olid sisuliselt võrdsed.
Hiiumaa ettevõtjate pahameel on täiesti mõistetav – lööb ju nelja ja poole tunnine auk, mil tööpäeviti ühtki reisi ei välju, kogu meie logistika kolmeks kuuks sassi.
Hiiumaa ettevõtjad ja logistikud peavad kogu aeg olema valvel ja nuputama, kuidas oma kaupu tarnida ja seejuures jälgima, et juhtide lubatud sõiduaega mitte ületada. Ettevõtjad peavad võitlema eelisjärjekorra kohtade pärast metsavedajatega.
Aga ka eraisiku elu pole lihtne. Näiteks võtab lapsega Haapsalus arsti juures käimine terve pika päeva. Hommikul lähed ja seitsmese laevaga jõuad koju veidi enne kella üheksat. Laps on päevast väsinud, aga peab veel koolitöid tegema hakkama.
Nagu ütles reedel Hiiumaa ettevõtja Ly Johansen, parvlaevaühenduse sagedus on elukvaliteedi küsimus.
Miks ametnikud ei näe kasumi ja Exceli tabeli ridade taga inimesi?
Ja mis õigusega kirjutavad TS Laevad ja maanteeamet meile ette meie elukvaliteedi taseme?
12. märts 2019